Het is nu 22 mei 2012, 20:51

Vlaamse festivals anti-francofoon en fascistisch?

Hier kan je terecht voor ernstige discussies
  • Auteur
    Bericht

Vlaamse festivals anti-francofoon en fascistisch?

Berichtdoor Ray Sing » 29 jun 2011, 06:33

In de Vlaamse media kreeg Graspop eensluidend goeie recensies. Niet zo in Franstalig België. In het weekblad Le Vif wordt het Desselse metalfestival afgeschilderd als haatdragend tegen Franstaligen, nationalistisch en zelfs nazigezind. Enkele Franstalige bezoekers getuigen in het blad over hun negatieve ervaringen op het festival zelf en de camping. Zo zou driekwart van het security personeel een armband met de Vlaamse leeuw dragen, werd op de camping een Belgische vlag verscheurd, brachten skinheads de nazigroet en wemelt het op het festival van bezoekers met T-shirts van het Vlaams Belang. Overigens beperken dit soort "incidenten" zich volgens Le Vif niet tot Graspop, ook op Rock Werchter en Pukkelpop komen ze voor. Het Waalse festival Dour daarentegen is, volgens hetzelfde weekblad, een toonbeeld van verdraagzaamheid. Nationalistische trekjes zijn dat festival volkomen vreemd.

Graspoporganisator Peter Van Geel is absoluut niet gediend met het fascistisch etiket dat door Le Vif op zijn festival wordt gekleefd. "We leven toch wel in een triestig land, maar dat heet dan persvrijheid zeker?", aldus Van Geel in HBVL.
Ray Sing

Mijn team: KRC Genk

Re: Vlaamse festivals anti-francofoon en fascistisch?

Berichtdoor Winston » 29 jun 2011, 10:41

Ray Sing schreef:In de Vlaamse media kreeg Graspop eensluidend goeie recensies. Niet zo in Franstalig België. In het weekblad Le Vif wordt het Desselse metalfestival afgeschilderd als haatdragend tegen Franstaligen, nationalistisch en zelfs nazigezind. Enkele Franstalige bezoekers getuigen in het blad over hun negatieve ervaringen op het festival zelf en de camping. Zo zou driekwart van het security personeel een armband met de Vlaamse leeuw dragen, werd op de camping een Belgische vlag verscheurd, brachten skinheads de nazigroet en wemelt het op het festival van bezoekers met T-shirts van het Vlaams Belang. Overigens beperken dit soort "incidenten" zich volgens Le Vif niet tot Graspop, ook op Rock Werchter en Pukkelpop komen ze voor. Het Waalse festival Dour daarentegen is, volgens hetzelfde weekblad, een toonbeeld van verdraagzaamheid. Nationalistische trekjes zijn dat festival volkomen vreemd.

Graspoporganisator Peter Van Geel is absoluut niet gediend met het fascistisch etiket dat door Le Vif op zijn festival wordt gekleefd. "We leven toch wel in een triestig land, maar dat heet dan persvrijheid zeker?", aldus Van Geel in HBVL.

Prachtige journalistiek :nono: wat een bullshit. Het Vlaamse Kruis is overigens wel aanwezig op alle grote festivals, handig hoe daar gebruikt van gemaakt wordt.
Winston

Berichtdoor Beavis » 29 jun 2011, 12:03

Vroeger kon ik er wel nog om lachen, de grollen van franstalige pers en politici.. Nu bekruipt mij meer en meer een misselijk gevoel.

Het is al een paar jaar geleden dat ik naar graspop ben geweest, maar ik hoorde op geen enkel festival meer vreemde talen. volgens de organisator in de standaard is 20 procent van de bezoekers zelfs waal deze editie, zonder enige klachten. Ook is mij nooit enig politiek vertoon opgevallen, buiten een handvol Vlaamse leeuwen op de camping.
Beavis

Mijn team: Genk

Berichtdoor loe » 29 jun 2011, 14:29

Over de taalgrens spreken ze maar al te graag over een 'opkomend Vlaams nationalisme', en hoe maatschappij-bedreigend dit wel niet is. Ik vind hun praktijken nog van een veel engere graad: namelijk vergelijkingen maken tussen BdW en enkele fascistische dictators, nu dit, ... . Ze proberen daar via o.a. de PS (of laten we ze de PC noemen -> de parti communiste), de Vlaming te demoniseren. Op dit moment zie ik maar één gevaar in België, en dat is de extreem linkse dictatuur van de PS en consoorten.
Bis vincit, qui se vincit in victoria ~ Tweemaal overwinnaar is hij, die bij een overwinning zichzelf overwint

Racing for passion, Blades and Hammers for fanculture.
loe

Mijn team: KRC Genk, West Ham

Berichtdoor Genkbloods » 29 jun 2011, 20:05

Ideaal, weg met die Walen.
tiocfaidh ar la
Genkbloods

Keer terug naar Politiek & actualiteit