Het is nu 22 mei 2012, 20:50

Vervuiling Genk Zuid

Hier kan je terecht voor ernstige discussies
  • Auteur
    Bericht

Vervuiling Genk Zuid

Berichtdoor Onostalgie » 26 sep 2011, 21:10

Een discussie die op het forum vd officiële site geregeld terugkwam.

En eindelijk de bevestiging van iets dat we al erg lang weten & aanvechten:

http://www.hbvl.be/limburg/genk/jongere ... anker.aspx
Onostalgie

Mijn team: genk

Re: Vervuiling Genk Zuid

Berichtdoor Animale322 » 26 sep 2011, 21:12

Ik woon in Genk-Zuid :)
Mentalità, l'amicizia e l'unità ... Andiamo Genk, sempre con te !
Animale322

Mijn team: KRC Genk, Juventus

Berichtdoor Happy Blue » 26 sep 2011, 22:22

We zullen nog 50 jaar moeten wachten om te weten of er effectief meer kankers gaan voorkomen.

En dan?
Happy Blue

Mijn team: KRC Genk

Berichtdoor Martrim » 27 sep 2011, 08:11

Gezellig zo... Pas in Termien gaan wonen. En dat hoort daar zeker ook bij?
You should know I bleed blue, but I ain't a Crip though.

Xbox: StarCSR // PSN: Martrim // Last.fm: StarCSR
Martrim

Berichtdoor witte_nr1 » 27 sep 2011, 08:21

Martrim » 27 sep 2011, 09:11 schreef:Gezellig zo... Pas in Termien gaan wonen. En dat hoort daar zeker ook bij?

Het cadmium-probleem is al jaren gekend onder de Genkenaren. En Termien hoort daar inderdaad bij. Ze hebben tegen mij altijd gezegd dat ge niet teveel uit uw eigen moestuin moet eten en kraantjeswater drinken binnen de perken te houden.
witte_nr1

Mijn team: RC Genk

Berichtdoor rico » 27 sep 2011, 09:05

Het is zoals in Zaventem...de mensen kopen een huis langs de startbaan en gaan dan klagen dat de vliegtuigen voor lawaai overlast zorgen.
rico

Mijn team: krc genk

Berichtdoor Martrim » 27 sep 2011, 09:09

rico » 27 sep 2011, 09:05 schreef:Het is zoals in Zaventem...de mensen kopen een huis langs de startbaan en gaan dan klagen dat de vliegtuigen voor lawaai overlast zorgen.

Dus de mensen die decennia geleden geboren en getogen zijn in Genk-Zuid zagen de vervuilende deeltjes rondvliegen, of wat wil je zeggen met je vergelijking?

Martrim

Berichtdoor rico » 27 sep 2011, 09:35

Martrim » 27 sep 2011, 09:09 schreef:
rico » 27 sep 2011, 09:05 schreef:Het is zoals in Zaventem...de mensen kopen een huis langs de startbaan en gaan dan klagen dat de vliegtuigen voor lawaai overlast zorgen.

Dus de mensen die decennia geleden geboren en getogen zijn in Genk-Zuid zagen de vervuilende deeltjes rondvliegen, of wat wil je zeggen met je vergelijking?

Ik denk dat je goed weet wat ik bedoel...

ALZ ligt daar ondertussen 50jaar!...ford weet ik niet.Het is en blijft een industriezone.Indien je daar vlak bij gaat wonen en dan denkt dat je bespaart blijft van enige vervuiling,dan ben je wereldvreemd.

Je weet toch wat er gebeurt als al deze grote industrie weg trekt...

Het is ook heel gemakkelijk voor buurtbewoners en andere groeperingen om te kappen op de industrie die hun leefmilieu vervuild,maar ze vergeten wel dat die hun welvaart brengt.
Ik zou ook eens willen weten,hoeveel van deze mensen een totale gezonde leefomgeving nastreven.Dus,niet roken,geen overdadig alcohol gebruik,weinig vetten tot zich nemen,met een groene auto rond rijden (liefst niet met de auto rijden),100% recycleren en afval sorteren,geen pampers kopen maar doeken gebruiken,een waterput aanleggen,etc... en ja,al deze mensen die dit doen die hebben zeker en vast recht om te klagen.
Martrim,zware industrie en een volledig proper leefmilieu bestaat niet.Net zoals vliegtuigen altijd voor geluidsoverlast zullen zorgen...
rico

Berichtdoor witte_nr1 » 27 sep 2011, 09:39

Oei oei zware (metalen) discussies.
witte_nr1

Mijn team: RC Genk

Berichtdoor Happy Blue » 27 sep 2011, 09:54

zware industrie en een volledig proper leefmilieu bestaat niet.

(algemeen) Het is dan toch wel raar dat als er boetes of taksen zijn dat het dan 'plots' wel (veel beter) kan...
Happy Blue

Berichtdoor rico » 27 sep 2011, 10:02

Happy Blue » 27 sep 2011, 09:54 schreef:
zware industrie en een volledig proper leefmilieu bestaat niet.

(algemeen) Het is dan toch wel raar dat als er boetes of taksen zijn dat het dan 'plots' wel (veel beter) kan...

Is toch logisch...inspanningen voor het milieu kosten alleen maar hopen geld en brengen niets op.Je spreekt hier ook over multinationals,die geen enkele band hebben met de omgeving waar ze gelegen zijn.
rico

Berichtdoor Martrim » 27 sep 2011, 10:08

rico » 27 sep 2011, 09:35 schreef:
Martrim » 27 sep 2011, 09:09 schreef:

ALZ ligt daar ondertussen 50jaar!...ford weet ik niet.Het is en blijft een industriezone.Indien je daar vlak bij gaat wonen en dan denkt dat je bespaart blijft van enige vervuiling,dan ben je wereldvreemd.

Het is ook heel gemakkelijk voor buurtbewoners en andere groeperingen om te kappen op de industrie die hun leefmilieu vervuild,maar ze vergeten wel dat die hun welvaart brengt.
Ik zou ook eens willen weten,hoeveel van deze mensen een totale gezonde leefomgeving nastreven.Dus,niet roken,geen overdadig alcohol gebruik,weinig vetten tot zich nemen,met een groene auto rond rijden (liefst niet met de auto rijden),100% recycleren en afval sorteren,geen pampers kopen maar doeken gebruiken,een waterput aanleggen,etc... en ja,al deze mensen die dit doen die hebben zeker en vast recht om te klagen.
Martrim,zware industrie en een volledig proper leefmilieu bestaat niet.Net zoals vliegtuigen altijd voor geluidsoverlast zullen zorgen...

Dus "hoge risico op kanker" noem je "enige vervuiling" ;)
Je vetgedrukte uitleg kan ik volgen (al is dat pamper voorbeeld redelijk belachelijk), want het is een argument dat ik gebruik tegen mensen die rokers enkel in hun eigen huis willen houden. Maar er is wel degelijk een middenweg. Zoals ik bij rokers vind dat er een heel aantal plaatsen meer dan terecht rookvrij zijn, vind ik dat je ook bij fabrieken niet all-out moet gaan. Er moet een middenweg tussen gezondheid en werk zijn.

Martrim

Berichtdoor rico » 27 sep 2011, 10:44

Martrim » 27 sep 2011, 10:08 schreef:
rico » 27 sep 2011, 09:35 schreef:

Dus "hoge risico op kanker" noem je "enige vervuiling" ;)
Je vetgedrukte uitleg kan ik volgen (al is dat pamper voorbeeld redelijk belachelijk), want het is een argument dat ik gebruik tegen mensen die rokers enkel in hun eigen huis willen houden. Maar er is wel degelijk een middenweg. Zoals ik bij rokers vind dat er een heel aantal plaatsen meer dan terecht rookvrij zijn, vind ik dat je ook bij fabrieken niet all-out moet gaan. Er moet een middenweg tussen gezondheid en werk zijn.

Veel van je vervuilende deeltjes zijn trouwens afkomstig van het Rührgebied...
rico

Berichtdoor Animale322 » 27 sep 2011, 11:15

Martrim » 27 sep 2011, 09:11 schreef:Gezellig zo... Pas in Termien gaan wonen. En dat hoort daar zeker ook bij?

Dan woont ge waarschijnlijk op 5 minuten van mij :D
Mentalità, l'amicizia e l'unità ... Andiamo Genk, sempre con te !
Animale322

Mijn team: KRC Genk, Juventus

De volgende gebruikers vinden dit bericht leuk:
Martrim

Berichtdoor Genkbloods » 27 sep 2011, 11:19

Seh, daar hebben wij hier op de parking geen last van. :p
tiocfaidh ar la
Genkbloods

T.O.

Berichtdoor T.O. » 27 sep 2011, 11:51

Genkbloods » 27 sep 2011, 11:19 schreef:Seh, daar hebben wij hier op de parking geen last van. :p

Hier in het buitenland evenmin. Daarnet nog aan de rand van Heverleebos balleke gaan smijten met de maten. Lekker toch, zuurstof ;)
Afbeelding

MENTALITÀ LOVANISTA
T.O.

Mijn team: Racing Genk, AS Roma, Chelsea, Hertha BSC

Genkbloods

Berichtdoor Onostalgie » 27 sep 2011, 15:50

witte_nr1 » 27 sep 2011, 08:21 schreef:

Het cadmium-probleem is al jaren gekend onder de Genkenaren. En Termien hoort daar inderdaad bij. Ze hebben tegen mij altijd gezegd dat ge niet teveel uit uw eigen moestuin moet eten en kraantjeswater drinken binnen de perken te houden.

Klopt, en niet alleen het cadmium-probleem. Had er indertijd (5 jaar geleden?) een ellenlange discussie over met onze carnavalist cfr STVV-supp (Jukke) die het allemaal loos gebazel vond. Maar het probleem is al meer dan 10 jaar gekend, is ook al deels in kaart gebracht mbv geneesheren, maar zoals gewoonlijk is de daadkracht van verantwoordelijken omgekeerd evenredig met het belang van de industrie in deze.

Wij hebben de strijd al enige tijd geleden opgegeven. Maar blijven vechten voor een leefbare omgeving. Het Ford-kanon is één van onze verdiensten.

Anderen en beter in deze strijd! :-)
Onostalgie

Mijn team: genk

Martrim

Berichtdoor JohanB » 30 sep 2011, 10:24

Wat is dat voor een kromme vergelijking???
In tegenstelling tot Zaventem, waar iedereen al JAREN WEET dat vliegtuigen voor geluids"hinder" zorgen... Is dit een heel andere kwestie... Er bestond een vermoeden, maar pas door degelijk onderzoek wordt dit nu bevestigd.
"The Drug Is Football" - Vanilla Muffins
JohanB

Berichtdoor Aquascutum » 22 dec 2011, 12:14

JohanB schreef op 30 sep 2011, 10:24:[quote="rico » 27 sep 2011, 09:05"]Het is zoals in Zaventem...de mensen kopen een huis langs de startbaan en gaan dan klagen dat de vliegtuigen voor lawaai overlast zorgen.

Wat is dat voor een kromme vergelijking???
In tegenstelling tot Zaventem, waar iedereen al JAREN WEET dat vliegtuigen voor geluids"hinder" zorgen... Is dit een heel andere kwestie... Er bestond een vermoeden, maar pas door degelijk onderzoek wordt dit nu bevestigd.[/quote]

Een gezond vermoeden dat je in de buurt van een dergelijk industrieterrein met zware vervuiling wordt geconfronteerd. Het is niet enkel Alz of Ford, maar evenzeer de electriciteitscentrale die jarenlang op steenkool heeft gedraaid. Wil je een oplossing voor dit probleem dan moet je alle zware industrie verplichten om op een bepaalde afstand van woongebieden te blijven.

Opvallend is trouwens dat er nauwelijks steden of gemeenten zijn die onderzoek laten doen of publiceren over deze problematiek. Industriesteden zoals Antwerpen, Luik of Tessenderlo waar de zwaar vervuilende bedrijven ook op minimale afstanden staan van grote woonzones. Hoeveel onderzoek is er al gebeurd naar de nefaste invloed van het wonen in grote steden? Hoewel je gezond verstand je ook wel zegt dat het niet gezond kan zijn, zeker niet op lange termijn. Hoe zit het trouwens met de invloed van het Rührgebied, zeker op lange termijn?

Vrij simpel devies: wat niet weet, wat niet deert...
Aquascutum

Mijn team: Racing Genk

Keer terug naar Politiek & actualiteit