In Egypte heeft zich een voetbaldrama voltrokken. Bij supportersrellen tussen de eersteklassers Al-Masry en Al-Ahly zijn tientallen mensen gestorven en honderden gewonden gevallen. "Het zijn afschuwelijke beelden", zegt Wadi Degla-trainer Walter Meeuws, die alles op tv zag in Egypte.
Na hun 3-1-zege tegen Al-Ahly stormden honderden, misschien wel duizenden fans van Al-Masry het veld op.
Wat hen bezielde is onduidelijk, maar ze gooiden met stenen en vuurwerk.
In de gevechten verloren naar verluidt 73 mensen, onder wie supporters en agenten, het leven.
Uit medeleven is de match in Cairo tussen Al-Ismailiya en Zamalek afgelast. Boze Zamalek-supporters hebben daarop delen van het stadion in brand gestoken. Meeuws: "Hierdoor wordt competitie misschien stilgelegd"
Sporza kreeg Walter Meeuws, coach van de Egyptische eersteklasser Wadi Degla, aan de lijn. "Ik ben momenteel met mijn ploeg op afzondering", zegt Meeuws. "We hebben de wedstrijd live op tv gezien en daarna ook de rellen. Afschuwelijk." Belga
"Je zou denken dat die 3-1 een fantastisch resultaat was voor Al-Masry. Al-Ahly is toch de sterkste ploeg van het land. Maar na de match ontstond een veldbestorming, het was pure chaos."
"Volgens de geruchten, ik ben er dus niet zeker van, hebben fans van Masry die van Ahly naar beneden gegooid. Dat zou het hoge dodenaantal verklaren."
"Hooliganisme is een probleem in Egypte. Maar dit was echt niet normaal. Ik zie de beelden nog eens: dit slaat alles", zegt de Belgische oefenmeester.
"Beide ploegen zijn niet echt rivalen, maar wie op Al-Masry moet spelen, heeft het altijd moeilijk. Hun fans zijn hevig, het is er explosief. Wij zijn er na de match ook al moeten gaan lopen en hebben er een paar uur vastgezeten."
"Ik vang het gerucht op dat deze speeldag en de volgende afgelast worden. Al-Ahly overweegt om uit de competitie te stappen. Als dat zo is, wordt de hele competitie misschien wel stilgelegd."
Jammer voor de voetbalwereld. De dood van die mensen is het ergste, maar er is nog een groot nadeel aan. Dit is perfect materiaal voor bekrompen mensen om in een land als België megastreng te zijn.
"Zie wat er gebeurt als ge teveel toelaat... Tis maar goed dat we hier stadionverbod geven voor middelvingers. Zo loopt het nooit uit de hand".
MAAR HEY, voor we met naamkaartjes gooien, dit zijn "ultras" of "fans" die vrienden gedood hebben zien worden het laatste jaar, die vaders en broers vermoord zien worden, die hebben geen gevoelens meer. Egypte, dat is een land naar de klote momenteel!
Genkbloods schreef op 01 feb 2012, 23:09:Niks met voetbal te maken, dit is pure politiek!
MAAR HEY, voor we met naamkaartjes gooien, dit zijn "ultras" of "fans" die vrienden gedood hebben zien worden het laatste jaar, die vaders en broers vermoord zien worden, die hebben geen gevoelens meer. Egypte, dat is een land naar de klote momenteel!
cfr kroatie en servie.
daar heeft het ook niks met ultras te maken maar puur met politiek.
Laat dit een les voor turtelboom zijn om politiek uit het voetbal te houden En ja ,ik weet het, dat dit uit de context is
1312 Not removing until: sterrenlogo terug is (08.02.12) Not removing until: Been ontslagen wordt (08.02.12) Not removing until: Sittard terug in de ere divisie speelt (08.02.12) Not removing until: West Ham de Barclays League wint (08.02.12)
Genkbloods schreef op 01 feb 2012, 23:09:Niks met voetbal te maken, dit is pure politiek!
Laat dit een les voor turtelboom zijn om politiek uit het voetbal te houden En ja ,ik weet het, dat dit uit de context is
Turtelboom? Die is intussen toch al 'n tijd van postje veranderd hoor Voor het overige: tsja, wat valt hierover te zeggen.. Nog dubbel zo erg als het Heizeldrama indertijd.
Op sporza beelden van grote voetbaldrama's uit het verleden, had die beelden van de brand in Bradford nog nooit gezien en ziet er echt erg uit. Ik had graag gehad dat ik 20 jaar vroeger geboren werd om voetbal zonder al die commerce en modernisering te kunnen meemaken maar dit ziet er dan weer minder gezellig uit.
Turtelboom? Die is intussen toch al 'n tijd van postje veranderd hoor Voor het overige: tsja, wat valt hierover te zeggen.. Nog dubbel zo erg als het Heizeldrama indertijd.
Idd, nu zitten we met Milquet opgescheept, tien keer erger!! Maar dat terzijde, is natuurlijk een vreselijk drama zoiets als in Egypte, die journalist die uit pure wanhoop zit te schreeuwen waarom Egyptenaren moeten sterven voor iets als voetbal, terwijl er al zoveer gestorven zijn.
Skoop schreef op 02 feb 2012, 13:03:Turtelboom? Die is intussen toch al 'n tijd van postje veranderd hoor Voor het overige: tsja, wat valt hierover te zeggen.. Nog dubbel zo erg als het Heizeldrama indertijd.
Idd, nu zitten we met Milquet opgescheept, tien keer erger!! Maar dat terzijde, is natuurlijk een vreselijk drama zoiets als in Egypte, die journalist die uit pure wanhoop zit te schreeuwen waarom Egyptenaren moeten sterven voor iets als voetbal, terwijl er al zoveer gestorven zijn.
het is niet voor voetbal dat ze stierven. Politiek maakt alles kapot, en die politiek heeft zich toevallig geuit in voetbal.
1312 Not removing until: sterrenlogo terug is (08.02.12) Not removing until: Been ontslagen wordt (08.02.12) Not removing until: Sittard terug in de ere divisie speelt (08.02.12) Not removing until: West Ham de Barclays League wint (08.02.12)
Rated R schreef op 02 feb 2012, 22:15:het is niet voor voetbal dat ze stierven. Politiek maakt alles kapot, en die politiek heeft zich toevallig geuit in voetbal.
Inderdaad.
En dit mag NIET vergeten worden. Heeft weinig met voetbal te maken.
Dries schreef op 02 feb 2012, 19:44:Op sporza beelden van grote voetbaldrama's uit het verleden, had die beelden van de brand in Bradford nog nooit gezien en ziet er echt erg uit. Ik had graag gehad dat ik 20 jaar vroeger geboren werd om voetbal zonder al die commerce en modernisering te kunnen meemaken maar dit ziet er dan weer minder gezellig uit.
Bradford was een ongelofelijke hoop pech.
Kort gezegd: De tribune bestond volledig uit hout, en onder de houten treden van de staantribunes had zich al een berg vuilnis opgestapeld. Door een vallende sigaret heeft dit vuilnis vuur gevat, en is overgeslagen op de houten tribune. Door "veiligheidsredenen" was er geen brandblusser aanwezig en waren de exitdeuren gesloten. En dan te denken dat iets verder de ijzeren constructie klaar lag om de tribune te vervangen, en het vuilnis de week nadien opgeruimd zou worden ...
Ook over Hillsborough kan er wel een boompje opgezet worden. Kort gezegd: Het was niet (alleen) de fout van de supporters. Maar dat werd wat al te vlug vergeten en zitten we nu opgescheept met all-seater stadions die geen greintje karakter hebben.
RacingRobin schreef op 02 feb 2012, 22:13: Idd, nu zitten we met Milquet opgescheept, tien keer erger!! Maar dat terzijde, is natuurlijk een vreselijk drama zoiets als in Egypte, die journalist die uit pure wanhoop zit te schreeuwen waarom Egyptenaren moeten sterven voor iets als voetbal, terwijl er al zoveer gestorven zijn.
het is niet voor voetbal dat ze stierven. Politiek maakt alles kapot, en die politiek heeft zich toevallig geuit in voetbal.
Weet ik zelf ook wel, zeg dat tegen die journalist