door Footsoldier » 04 jan 2012, 18:23
Beste genkies Ik zit nu in de blok en het leek mij handig om eens een topic te openen in verband met de studies, wat iedereen studeert of heeft gedaan. Er kunnen hier vragen terrecht over studeermethodes,afstudeerrichtingen enz... Ik studeer nu maatschappelijk werk in Leuven. Ik ben combi student 1/2jaar maar normaal zou ik in mijn 3e moeten zitten  .. Ik denk dat ik problemen heb met mijn studeermethode omdat ik altijd alles wil opschrijven waardoor ik een gebrek aan tijd krijg. Misschien iemand een tip om effeciënter te studeren? Greetzzz
-
Footsoldier
-
-
-
- Mijn team: Genk, Lazio Roma
door Koningsblauw » 04 jan 2012, 18:25
Minder op dit forum zitten 
-
Koningsblauw
- Administrator
-
-
-
- Mijn team: Zutendaal VV
door Basgenk » 04 jan 2012, 18:26
Bachelor financie verzekeringen op den echo in Leuven (KHLeuven). Combistudent 1-2e jaar.
-
Basgenk
-
-
-
- Mijn team: Racing Genk
-
door Footsoldier » 04 jan 2012, 18:29
Genoeg sociale gevallen hier. 
-
Footsoldier
-
-
-
- Mijn team: Genk, Lazio Roma
door Ursa_Major » 04 jan 2012, 18:45
Footsoldier schreef op 04 jan 2012, 18:23:Beste genkies Ik zit nu in de blok en het leek mij handig om eens een topic te openen in verband met de studies, wat iedereen studeert of heeft gedaan. Er kunnen hier vragen terrecht over studeermethodes,afstudeerrichtingen enz... Ik studeer nu maatschappelijk werk in Leuven. Ik ben combi student 1/2jaar maar normaal zou ik in mijn 3e moeten zitten  .. Ik denk dat ik problemen heb met mijn studeermethode omdat ik altijd alles wil opschrijven waardoor ik een gebrek aan tijd krijg. Misschien iemand een tip om effeciënter te studeren? Greetzzz
Ongeveer hetzelfde, maatschappelijk werk op xios in Hasselt, vorig jaar combi van 1 en 2 gedaan, en moest dus normaal ook in juni afgestudeerd zijn.. Nu zit dat er pas aan te komen 2013 In het begin van een trimester wil ik ook altijd veel schrijven maar dat geef ik na een week of 2 op.. Maar hey ik ga naar 90 procent van al de lessen 
40 jaar Genks voetbal, 20 jaar T2, Pierre Denier!
-
Ursa_Major
-
-
-
- Mijn team: KRC Genk
door Scarface » 04 jan 2012, 18:50
Vertaler/Tolk op HHTI in Genk. Avondstudie: Master in tettenlogie. 
Carpe Diem!
-
Scarface
-
-
-
door Tazz » 04 jan 2012, 19:38
Ik studeer momenteel de Master in de Handelswetenschappen in Antwerpen. Na eerder de bach Internationaal Ondernemen op KdG behaald te hebben.
Maar ik kijk vooruit naar de postgraduaat Sport, economie en communicatie in Brussel.
Tips om efficienter te studeren.
-Maak een excel sheet, en voeg daarin je resterende tijd tot na de examens (in uren, halve dagen, volle dagen, naar keuze...). Schat jezelf eerlijk in en vul in de vakjes wanneer je welk vak/hoofdstuk/tekst gaat leren. Werk eventueel met kleurjes (vak1=rood, vak2 = geel, etc.) Hou ook altijd wat reservetijd EN chill-tijd in het achterhoofd. Want geloof me, ff een uurtje niksen, gamen of naar de winkel gaan ofzo, doet wonderen.
-Alles opschrijven heeft weinig zin, schrijf enkel hetgeen op dat betrekking heeft op de examenvragen. Ik gebruik altijd blanco papieren (zonder lijntjes of ruitjes want die verknoeien toch altijd je opmaak). Maak van je notities bundeltjes die je dan in zelfgekozen volgorde instudeert. Niet met teveel fluo werken. Kernwoorden onderlijnen of aandachtstekens zetten is veel efficiënter.
-Geen koffie of redbulls drinken...als je wil wakker blijven overdag, kruip vroeg in je bed. Thee of druivensuiker zijn bijvoorbeeld al veel beter (werkte voor mij).
-Wissel notities uit met klasgenoten, dit kan je werk besparen maar vraag dat wel aan mensen die een beetje serieus met de studies omgaan. Je eigen notities zijn nog altijd de beste.
-Praat met mensen over de materie...Ik legde mijn moeder altijd dingen uit die ik geleerd heb (niet dat dat haar wat kon schelen, maar op die manier kan je je leerstof linken aan je gesprekken)
-
-
- Mijn team: KRC Genk, Schalke 04
- De volgende gebruikers vinden dit bericht leuk:
Footsoldier
door syLaR.: » 04 jan 2012, 23:34
Pak een markeerstift en markeer de essentiële materie van een tekst (ook tof als ge niet graag schrijft). Pak daarna een bandopnemer en lees alle gemarkeerde zinnen in. Daarna luisteren naar believen  , werkt verrassend goed. Ge kunt u zelfs op de zetel smijten of op bed. Ik ben op dat idee gekomen omdat ik te lui was om samenvattingen te schrijven, dus heb ik ze maar gelezen. Tegen dat ik een zin van 15 woorden heb geschreven, heb ik al een half blad gemarkeerd, dus ge bespaart ook wel tijd. Maar syLaR.:, die geschreven samenvattingen moet ge normaal wel TIJDENS het jaar maken hoor! Screw you, ik moest series kijken tijdens het jaar ! Anyway  , als ge een voice recorder hebt is da zeker de moeite waard om te proberen  . Kijk ook op forums van studentenverenigingen, vaak vindt ge daar oude examenvragen. Ook al krijgt ge niet letterlijk dezelfde vragen op het examen, ge kunt u dan al een beeld vormen van de moeilijkheid en de aard van de vragen. Des te beter natuurlijk als de prof zelf een voorbeeldexamen meegeeft of zo. Niet tot een gat in de nacht leren, begin op tijd 's morgens en ga 's avonds op tijd slapen zodat ge een normaal ritme kunt aanhouden. Ge moet tijdens de blok een goeie routine hebben, dan gaat alles gemakkelijker. Volgens mij beginnen mensen die tot 2u 's nachts leren niet om 8.30u 's morgens. Ik begin zelf altijd om 6u 's morgens, maar ok... sommige mensen zouden dat misschien vroeg kunnen vinden  . Aan de andere kant taffel ik niet veel waardoor ik elke dag rond 17u m'n boeken wegsmijt en in de zetel plof ipv tot 2u te tsjepetere achter de boeken om dan meteen te gaan slapen. Ik leer enkel de nacht voor een examen 's nachts. Maak een document (of geluidsbestand  ) van de terminologie. Gewoon alle specifieke termen+uitleg na elkaar zonder andere context. Als ge uzelf ooit betrapt op naar de apotheker gaan om pillen te kopen die de concentratie bevorderen, loop dan naar de dichtstbijzijnde muur en geef die 4 kopstoten.
-
syLaR.:
-
-
-
door Spille » 04 jan 2012, 23:41
Master in de Communicatiewetenschappen bezig hier. Ik zou zeggen, schat u gewoon te LAAG in. Ik bedoel, zie gewoon dat ge in het voorbereidingsdeel van uw blok elke dag eigenlijk minder inplant dan dat ge eigenlijk echt zou aankunnen. Ge gaat dan 's ochtends beginnen en ge gaat rap zien dat het procentueel gezien héél goed vooruit gaat, waarna uw zelfbeeld stijgt en ge u extra gemotiveerd voelt en uiteindelijk zult ge op zo'n dag meer presteren dan moest ge uzelf heel veel opgelegd hebben  't Is allemaal psychologisch! Dáár moet ge mee foefelen! 
-
Spille
-
-
-
door Belgijanac » 05 jan 2012, 02:19
Ik heb sociaal cultureel werk gedaan in Leuven in de jaren stillekes. (maar volgens mij kennen ze mij daar nog  ) Enkele tips om niet te doen als mij: * blijf van de drugs en ga naar school (of anders, schrijf u in op interim gelijk mij, ik ben gisteren slech gegaan daar  ) * hou u niet bezig met studentendinges te organiseren. Wees niet geëngageerd op dat vlak en consumeer alleen leuke activiteiten als het u uitkomt * ga niet achter de vrouwen aanlopen! concentreer u op eentje die u bij de hand neemt en u achter uw veren aan zit dat ge moet leren (en moet koken, poetsen, uw haar moet kammen, niet teveel moogt drinken en die uw kleren kiest) * De oude markt is een no-go zone! (en alle cafeekes elders ook) * krijg het niet in uw bollen om tijdens de examens de auto te nemen en met vrienden naar zee te rijden om te ontstressen. Het is enkel kortstondig lachen als ge uw overstresste kotgenoten schelpkes kunt brengen. * Oppeppende dingen werken averechts. Ik garandeer u dat een duracellkonijn geen goede indruk nalaat bij een mondeling examen) * kies uw vrienden! Omsingel u met nerds. Dat geeft u het gevoel nog beetje normaal te zijn en helpt uw cijfers opkrikken. * ga naar de les en leer uw docenten kennen. Ieder docent geilt op zijn eigen dingen. Zoek uit wat die opgeilt en gebruik dit tijdens de examens. * begin te leren voor de blok. Alles wat ge daarna voor de eerste keer bekijkt is tijdverlies. * leg uzelf een werkattitude op alsof ge echt aant werk zijt. Strak tijdsschema, vastgelegde en beperkte pauzeerruimte, deadlines, etc. En niet omgekeerd tussen het pauzeren door es een blad vastpakken. * Maak u vooral geen zorgen. ge doet nog altijd maar opleiding sociaal assistent op de berg van heverlee. Ik heb geen enkel van deze bovenstaande tips nageleefd en heb toch mijn diploma op zak. Over de timing ervan spreek ik wel niet.  PS: andere vragen stelt ge maar.
Beun there, done that!
-
Belgijanac
- Administrator
-
-
-
- Mijn team: KRC Genk, Hajduk Split
-
door Earthbender » 05 jan 2012, 09:58
Studeer Prof Bach Verpleegkunde aan de PHL. 2de jaar met een deel van het 3de (klein deel). En na volgend jaar nog 1 jaar extra, bijzondere en beschermende beroepstitel van de geriatrische verpleegkunde. Dan hebben we lang genoeg gestudeerd, en kunnen we gaan werken tot .. . 
-
Earthbender
-
-
-
door Glow » 05 jan 2012, 09:59
Rechten aan de U Hasselt.
There's no darkness but ignorance
-
Glow
-
-
-
door duckie » 05 jan 2012, 10:25
Op dit moment master toegepaste economische wetenschappen (major bedrijfseconomie en - strategie) KUL Vorig jaar: master in het management KUL Jaren daarvoor master industrieel ingenieur elektromechanica. GroepT
Hopelijk is dit dus m'n voorlaatste examenperiode.
-
duckie
-
-
-
door JohanB » 05 jan 2012, 13:39
Gegradueerde in de Toegepaste Informatica (Hogeschool Limburg, nu dus Xios)
In 2010 m'n studies als werkstudent (door enkel het bijwonen van avond siminaries van voltijdse opleiding) aan de VUB eerst via een eindwerk m'n academische bachelor Informatica te halen (2008-2009) en in 2009-2010 m'n Master in de Computerwetenschappen te behalen.
Momenteel zijn er plannen om aan een MBA te beginnen, maar die plannen staan voorlopig op een lager pitje, al ben ik wel bezig met me in te lezen met de cursussen, misschien, althans als dat mogelijk is, ga ik via de examencommissie. Ervaring heb ik reeds...
"The Drug Is Football" - Vanilla Muffins
-
JohanB
-
-
door Ursa_Major » 06 jan 2012, 11:29
Belgijanac schreef op 05 jan 2012, 02:19:Ik heb sociaal cultureel werk gedaan in Leuven in de jaren stillekes. (maar volgens mij kennen ze mij daar nog  ) Enkele tips om niet te doen als mij: * blijf van de drugs en ga naar school (of anders, schrijf u in op interim gelijk mij, ik ben gisteren slech gegaan daar  ) * hou u niet bezig met studentendinges te organiseren. Wees niet geëngageerd op dat vlak en consumeer alleen leuke activiteiten als het u uitkomt * ga niet achter de vrouwen aanlopen! concentreer u op eentje die u bij de hand neemt en u achter uw veren aan zit dat ge moet leren (en moet koken, poetsen, uw haar moet kammen, niet teveel moogt drinken en die uw kleren kiest) * De oude markt is een no-go zone! (en alle cafeekes elders ook) * krijg het niet in uw bollen om tijdens de examens de auto te nemen en met vrienden naar zee te rijden om te ontstressen. Het is enkel ko[/i]rtstondig lachen als ge uw overstresste kotgenoten schelpkes kunt brengen. * Oppeppende dingen werken averechts. Ik garandeer u dat een duracellkonijn geen goede indruk nalaat bij een mondeling examen) * kies uw vrienden! Omsingel u met nerds. Dat geeft u het gevoel nog beetje normaal te zijn en helpt uw cijfers opkrikken. * ga naar de les en leer uw docenten kennen. Ieder docent geilt op zijn eigen dingen. Zoek uit wat die opgeilt en gebruik dit tijdens de examens. * begin te leren voor de blok. Alles wat ge daarna voor de eerste keer bekijkt is tijdverlies. * leg uzelf een werkattitude op alsof ge echt aant werk zijt. Strak tijdsschema, vastgelegde en beperkte pauzeerruimte, deadlines, etc. En niet omgekeerd tussen het pauzeren door es een blad vastpakken. * Maak u vooral geen zorgen. ge doet nog altijd maar opleiding sociaal assistent op de berg van heverlee. Ik heb geen enkel van deze bovenstaande tips nageleefd en heb toch mijn diploma op zak. Over de timing ervan spreek ik wel niet.  PS: andere vragen stelt ge maar. Nuja, Alleen wie een professionele bachelor sociaal werk (of een vroegere, daarmee gelijkgestelde opleiding) beëindigde mag de federaal beschermde titel maatschappelijk assistent dragen in België.Assistent, zo'n lelijk woord eigenlijk, gewoon algemeen maatschappelijk werker 
40 jaar Genks voetbal, 20 jaar T2, Pierre Denier!
-
Ursa_Major
-
-
-
door Genkbloods » 06 jan 2012, 14:29
Slimme koppies wel.
tiocfaidh ar la
-
Genkbloods
-
-
-
Kanjer, Sander
door Looienaar » 06 jan 2012, 14:36
Industrieel Ingenieur Biochemie aan Groep T.
Doe nu master jaar en vanaf 30 januari zit ik 12 weken op Gasthuisberg voor mijn thesis
1 ding wou ik nog toevoegen : studiemethoden hangt af van welke richting je doet. Als het iets is met veel berekeningen en dergelijke : veel oefeningen maken Doe je iets als rechten (niks tegen rechten) : dan is het voornamelijk van buiten leren
-
Looienaar
-
-
door MathizZz20 » 06 jan 2012, 14:47
Digitaal Technische Tekenaar En werk als CAD-Tekenaar-2D en 3D
-
MathizZz20
-
-
-
door Kanjer » 06 jan 2012, 14:49
Ik volg Graduaat Orthopedagogie in het volwassenonderwijs. Bachelor in de Orthopedagogie op de KHLim in Hasselt heb ik ook eerst 2 jaar gedaan, maar de Happy Snooker 10meter verder vond ik boeiender 
You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig.
-
Kanjer
-
-
-
door M_ich » 06 jan 2012, 16:00
Basgenk schreef op 04 jan 2012, 18:26:Bachelor financie verzekeringen op den echo in Leuven (KHLeuven). Combistudent 1-2e jaar.
Bachelor Marketing - Accountancy! Combi-student 2e jaar met 1 vak van het eerste nog. Ook aan de Echo in Leuven. Belachelijk veel PE......
-
M_ich
-
-
-
door syLaR.: » 06 jan 2012, 16:08
Ik ben deze morgen om 10u m'n masterproef+stageverslag gaan afgeven, dus als het meezit ben ik binnen 6 weken afgestudeerd.
-
syLaR.:
-
-
-
door Genkbloods » 07 jan 2012, 12:47
syLaR.: schreef op 06 jan 2012, 16:08:Ik ben deze morgen om 10u m'n masterproef+stageverslag gaan afgeven, dus als het meezit ben ik binnen 6 weken afgestudeerd.
Ik hoop met je mee! 
tiocfaidh ar la
-
Genkbloods
-
-
-
syLaR.:
door J.D. » 07 jan 2012, 13:35
Genkbloods schreef op 07 jan 2012, 12:47:syLaR.: schreef op 06 jan 2012, 16:08:Ik ben deze morgen om 10u m'n masterproef+stageverslag gaan afgeven, dus als het meezit ben ik binnen 6 weken afgestudeerd.
Ik hoop met je mee! 
Als zijn bijdrage in bepaalde topics hierdoor gaat afzwakken zie ik hem toch liever nog een tweede keer proberen. In het andere geval, veel succes syLaR 
-
J.D.
-
-
-
- Mijn team: Genk
syLaR.:
door syLaR.: » 07 jan 2012, 15:24
Merci! En euh... for the record, dit WAS al m'n tweede keer 
-
syLaR.:
-
-
-
door T.O. » 08 jan 2012, 14:20
Taal en letterkunde Italiaans aan de KUL
Gewoon leren eh, vermengd met voldoende ontspanning, en cliché maar o zo waar: fruit dat ge graag eet. In mijn geval is dat van die gele kiwi's en druiven. Ik zweer het u da helpt.
MENTALITÀ LOVANISTA
-
T.O.
-
-
-
- Mijn team: Racing Genk, AS Roma, Chelsea, Hertha BSC
door syLaR.: » 08 jan 2012, 15:51
Haha ik heb ook T&L Italiaans gedaan aan de KULeuven! In uw hoeveelste jaar zit ge?
-
syLaR.:
-
-
-
door T.O. » 08 jan 2012, 17:12
Serieus gij? Ik doe m'n masterjaar. Marzo en Magrini zijn m'n beste maatjes hahah
MENTALITÀ LOVANISTA
-
T.O.
-
-
-
door syLaR.: » 08 jan 2012, 19:18
Ik heb enkel bachelor gedaan, daarna Bedrijfscommunicatie. Hahaha Marzo zag ik vroeger soms in de Juve club in Winterslag 
-
syLaR.:
-
-
-
door T.O. » 08 jan 2012, 19:27
syLaR.: schreef op 08 jan 2012, 19:18:Ik heb enkel bachelor gedaan, daarna Bedrijfscommunicatie. Hahaha Marzo zag ik vroeger soms in de Juve club in Winterslag 
Ge hebt het toch over Stefania Marzo he? Ga ik haar zeggen bij m'n examen 
MENTALITÀ LOVANISTA
-
T.O.
-
-
-
door syLaR.: » 08 jan 2012, 19:28
Stefania ja. Doen  ! Zit ge dan bij Romina in de klas?
-
syLaR.:
-
-
-
|