door Ray Sing » 04 okt 2011, 07:02
Binnen de Pro League zou grosso modo een akkoord bestaan om de Belgische eerste klasse volgend seizoen grondig te hervormen naar het model van de CL. Daarbij zou een onafhankelijke Pro League zelf instaan voor het competitieformat, de kalender, de sponsoring, de scheidsen en de disciplinaire aangelegenheden, alsook een deel van de commerciële inkomsten van de clubs beheren. Dat melden de kranten van De Persgroep en Concentra. De clubs zouden een deel van hun commerciële inkomsten (shirtsponsoring, boarding enz.) afstaan aan de PL. Bedoeling is uiteraard dat er zo meer geld in het laatje komt voor àlle clubs. Zo denkt men aan nationale sponsors. Grote bedrijven zouden immers geïnteresseerd zijn om de hele competitie te sponsoren ipv individuele clubs. De moderniseringsplannen houden ook in dat de KBVB een aantal bevoegdheden (de kalender, de scheidsen, de behandeling van disciplinaire zaken) afstaat aan de PL. Die wil het profvoetbal loskoppelen van het amateurvoetbal. De macht verschuift van de PL-voorzitter en de clubs naar een onafhankelijk management (met een AD en een managementteam), dat ruime bevoegdheden krijgt om de eerste klasse te leiden. De 16 clubs zouden dan nog enkel een controlerende functie hebben in de RVB van de PL maar niet meer kunnen ingrijpen in operationele zaken. Op die manier worden de kalendercommissie en het sportcomité niet langer bevolkt door mensen die banden hebben met de clubs. Het plan, dat van de hand is van het Brugse duo Verhaeghe-Mannaert, werd door een ruime meerderheid van de eersteklassers gunstig onthaald. De meeste tegenkanting - hoe kan het ook anders  - komt van kersvers maffiavoorzitter Duchâtelet. Het consultancy agency McKinsey verwerkt momenteel de opmerkingen die werden gemaakt en stoomt een nieuwe versie van het hervormingsplan klaar tegen 27/10. Dan zal worden gestemd. Wordt De Witte de Gorbatjov van het Belgisch voetbal? 
-
Ray Sing
-
-
- Mijn team: KRC Genk
door Martrim » 04 okt 2011, 08:09
Que??
You should know I bleed blue, but I ain't a Crip though.
Xbox: StarCSR // PSN: Martrim // Last.fm: StarCSR
-
Martrim
-
-
-
door JohanB » 04 okt 2011, 09:29
WTF???
Waarom is dat nu weer nodig? Een bekerformat als competitie? Regelmaat helemaal uitsluiten dus??? Is De Witte bang dat hij met zijn Buffalo HaHa Hent anders helemaal nooit een titel zal behalen?
"The Drug Is Football" - Vanilla Muffins
-
JohanB
-
-
door Ray Sing » 04 okt 2011, 09:46
Drie redenen : 1) GELD (sponsors zouden bereid zijn méér te investeren in de gezamenlijke eerste klasse dan in de clubs afzonderlijk) 2) beter bestuur (door echte managers ipv door de amateurs van de KBVB) 3) onafhankelijk bestuur (het sportcomité en de kalendercommissie bv zijn samengesteld met clubmensen, wat aanleiding geeft tot belangenvermenging)
-
Ray Sing
-
-
door Martrim » 04 okt 2011, 09:49
De vraag is of "naar het model van de CL" wel gaat over de competitieformat zelf.
You should know I bleed blue, but I ain't a Crip though.
Xbox: StarCSR // PSN: Martrim // Last.fm: StarCSR
-
Martrim
-
-
-
door SquareOne » 04 okt 2011, 09:54
JohanB » 04 okt 2011, 09:29 schreef:WTF??? Waarom is dat nu weer nodig? Een bekerformat als competitie? Regelmaat helemaal uitsluiten dus??? Is De Witte bang dat hij met zijn Buffalo HaHa Hent anders helemaal nooit een titel zal behalen?
Binnen de Pro League zou grosso modo een akkoord bestaan om de Belgische eerste klasse volgend seizoen grondig te hervormen naar het model van de CL. Daarbij zou een onafhankelijke Pro League zelf instaan voor het competitieformat, de kalender, de sponsoring, de scheidsen en de disciplinaire aangelegenheden, alsook een deel van de commerciële inkomsten van de clubs beheren.
Het gaat over de organistatie van de competitie, en de structuur erachter, niet over de competitie zelf... (Al zal de PL meer zeggenschap hebben waarschijnlijk)
Be an individual. Only sheep need a leader...
-
SquareOne
-
-
-
door Ice » 04 okt 2011, 11:29
Ray Sing » 04 okt 2011, 09:46 schreef:Drie redenen : 1) GELD (sponsors zouden bereid zijn méér te investeren in de gezamenlijke eerste klasse dan in de clubs afzonderlijk) 2) beter bestuur (door echte managers ipv door de amateurs van de KBVB) 3) onafhankelijk bestuur (het sportcomité en de kalendercommissie bv zijn samengesteld met clubmensen, wat aanleiding geeft tot belangenvermenging)
Op papier ziet het er niet slecht uit, nu de praktische invulling nog... I'
WARNING! My sense of humor may hurt your feelings..... I suggest you get over it.
-
Ice
-
-
-
door Ray Sing » 05 okt 2011, 06:08
‘De Pro League wil op een heel andere manier gaan functioneren', zegt voorzitter Ivan De Witte. ‘We willen meer zijn dan een belangenvereniging.'
‘De raad van bestuur zal in de toekomst maar drie, vier keer per jaar samenkomen om de grote strategische beslissingen te nemen', aldus voorzitter Yvan De Witte in HNB. ‘Er komt een professioneel dagelijks managementteam. Daar bestaat unanimiteit over binnen de Pro League.'
Wellicht komt er ook een veel nauwere commerciële samenwerking tussen de clubs. ‘We zijn het nog niet over alles eens, maar het gaat de goede richting uit.'
‘Er bestaan zeker mogelijkheden om gezamenlijk sponsors aan te trekken die nooit met een individuele club in zee zouden gaan. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Visa of een automerk. We bespraken ook mogelijkheden om gezamenlijke aankopen te doen.'
Veel kleinere clubs willen garanties op langere termijn wat de tv-rechten betreft. ‘Daar is inderdaad over gesproken. Iedereen krijgt een maand om na te denken. Op 27oktober zitten we opnieuw samen.'
Dan staat ook de opvolging van De Witte opnieuw op de agenda. ‘Straks komt er een voorzitter met een ander profiel.'
-
Ray Sing
-
-
door JohanB » 05 okt 2011, 09:22
Ok, my bad dus...
Het gaat enkel over de structuur... Dat kan enkel maar toegejuicht worden... OP VOORWAARDE dat er NIEMAND van de huidige KBVB in zetelt, en ook niemand van de besturen van de verschillende clubs.
-
JohanB
-
-
door snader » 05 okt 2011, 09:34
Maar je wil wel mensen met voetbalverstand/affiniteit in zo'n organisatie. Dus ik weet niet wie je daarin verwacht als ze geen banden mogen hebben met een club?
-
snader
-
-
-
door JohanB » 05 okt 2011, 09:55
snader » 05 okt 2011, 09:34 schreef:Maar je wil wel mensen met voetbalverstand/affiniteit in zo'n organisatie. Dus ik weet niet wie je daarin verwacht als ze geen banden mogen hebben met een club?
Banden met een club ruikt altijd naar bevoordeling... Tenzij je echt 1 persoon per club laat zetelen...
-
JohanB
-
-
door Ray Sing » 05 okt 2011, 10:29
snader » 05 okt 2011, 10:34 schreef:Maar je wil wel mensen met voetbalverstand/affiniteit in zo'n organisatie. Dus ik weet niet wie je daarin verwacht als ze geen banden mogen hebben met een club?
Toch niet. Je wil vooral onafhankelijke mensen met moderne managementkwaliteiten. Die mensen moeten geen spelers transfereren hé, ze moeten wel een degelijke organisatie op poten zetten, een efficiënt ad hoc beleid voeren en lucratieve commerciële contracten afsluiten. De kalendercommissie? M.i. moet je geen "voetbalkennis" bezitten om een degelijke kalender op te stellen. Onafhankelijke mensen zullen een organisatorisch betere en neutralere kalender opstellen dan nu het geval is door al die amateuristische figuren met clubbanden. De sportieve commissie? Een rechter bij de arbeidsrechtbank heeft ook geen kennis van alle mogelijke facetten van het beroepsleven maar laat zich bijstaan door technici en oordeelt dan op basis van de wetgeving. Zo kunnen juristen zich voor technische kwesties ook door voetbaldeskundigen laten bijstaan en dan oordelen op basis van de voetbalreglementering. Ook hier zullen onafhankelijke mensen neutraler oordelen dan de clubgebonden mensen die nu vonnissen - en dat zeker ook niet altijd met "voetbalkennis".
-
Ray Sing
-
-
door snader » 05 okt 2011, 11:09
Momenteel is Pierre-Yves Hendrickx voorzitter van de kalendercomissie. Hij heeft banden met Charleroi, maar ik heb nooit echt gemerkt dat daar belangenvermenging was op dat vlak. Maar akkoord, dit kan normaal even goed / beter uitgevoerd worden door competente mensen in zake organisatie. Waar ik echter sterk mijn twijfels bij heb is de organisatie van het competitieformat. Een aantrekkelijk en werkbaar systeem kan je niet creëren zonder dat je je laat bijstaan door mensen die het gebeuren binnen de sport kennen. En zo'n mensen hebben altijd wel een kleur... Je moet er nu eenmaal op rekenen dat ze zoiets in eer en geweten doen. En daarbij komt dat de Pro League dergelijke hervormingen ook verkocht moeten krijgen aan de clubs. Want als zij weigeren heb je geen competitie. De macht zal volgens mij bij de clubs blijven liggen. Het is een mooi ideaal, maar je moet al een sterk orgaan hebben met financiele drukkingsmiddelen om indruk te kunnen maken op de teams (zoals de UEFA dat wel kan)
-
snader
-
-
-
door Boostmaster » 05 okt 2011, 11:12
En de volgende stap is transferbeleid naar Amerikaans model zeker? Spelers geen eigenaar meer van de clubs maar van de competitie zelf met drafting.
Kan weinig goeds van komen...
www.Game4me.be www.cineme.be
Wijsheid
-
Boostmaster
-
-
-
-
door shakespare » 05 okt 2011, 16:27
snader » 05 okt 2011, 12:09 schreef:Momenteel is Pierre-Yves Hendrickx voorzitter van de kalendercomissie. Hij heeft banden met Charleroi, maar ik heb nooit echt gemerkt dat daar belangenvermenging was op dat vlak. Maar akkoord, dit kan normaal even goed / beter uitgevoerd worden door competente mensen in zake organisatie. Waar ik echter sterk mijn twijfels bij heb is de organisatie van het competitieformat. Een aantrekkelijk en werkbaar systeem kan je niet creëren zonder dat je je laat bijstaan door mensen die het gebeuren binnen de sport kennen. En zo'n mensen hebben altijd wel een kleur... Je moet er nu eenmaal op rekenen dat ze zoiets in eer en geweten doen. En daarbij komt dat de Pro League dergelijke hervormingen ook verkocht moeten krijgen aan de clubs. Want als zij weigeren heb je geen competitie. De macht zal volgens mij bij de clubs blijven liggen. Het is een mooi ideaal, maar je moet al een sterk orgaan hebben met financiele drukkingsmiddelen om indruk te kunnen maken op de teams (zoals de UEFA dat wel kan)
Tiens, ik dacht dat Hendrickx al een paar jaar voorzitter af was, vervangen was door Van Beethoven maar dat die zich uit het voetbal heeft teruggetrokken nadat hij enkele maanden geleden door Vanoppen bij Beerschot aan de deur gezet werd. Volgens mij is er op dit ogenblik zelfs géén voorzitter van de kalendercommissie 
-
shakespare
-
-
door snader » 05 okt 2011, 17:05
Ik zit blijkbaar achter. Hij is dan nog opgestapt door een conflict tussen de voetbalbond en Charleroi lees ik hier. Niet echt bevorderlijk voor mijn standpunt En het lijkt er inderdaad op dat er al een dikke 3 maand geen voorzitter meer is. Althans als de website van de voetbalbond wat up to date is Ik vraag mij gewoon af waar ze nu ineens wel capabele mensen gaan vinden.
-
snader
-
-
-
door Ice » 05 okt 2011, 22:24
snader » 05 okt 2011, 17:05 schreef:Ik zit blijkbaar achter. Hij is dan nog opgestapt door een conflict tussen de voetbalbond en Charleroi lees ik hier. Niet echt bevorderlijk voor mijn standpunt En het lijkt er inderdaad op dat er al een dikke 3 maand geen voorzitter meer is. Althans als de website van de voetbalbond wat up to date is Ik vraag mij gewoon af waar ze nu ineens wel capabele mensen gaan vinden.
Als het goed schuift, hier! I'
WARNING! My sense of humor may hurt your feelings..... I suggest you get over it.
-
Ice
-
-
-
door shakespare » 05 okt 2011, 22:46
snader » 05 okt 2011, 18:05 schreef:Ik zit blijkbaar achter. Hij is dan nog opgestapt door een conflict tussen de voetbalbond en Charleroi lees ik hier. Niet echt bevorderlijk voor mijn standpunt En het lijkt er inderdaad op dat er al een dikke 3 maand geen voorzitter meer is. Althans als de website van de voetbalbond wat up to date is Ik vraag mij gewoon af waar ze nu ineens wel capabele mensen gaan vinden.
Dit toont ook aan hoe relatief al die commissietoestanden zijn. Voor het opstellen van de huidige kalender is die voorzitter alleszins niet nodig gebleken; is ook niet onlogisch : Men vraagt de clubs welke wensen zij hebben, voert dat in een bestaand computerprogramma in en die "spuwt" dan de kalender uit. Als dat gebeurd is, komt de commerciele partner(Telenet dus) vertellen welke wedstrijden zij per week-end uitverkiezen en die worden dan "herplaatst", rekening houdend met de Europese programma's van de 4 clubs in CL en EL. Zo moeilijk is dat ook weer niet.... Het probleem gaat pas komen als er door weersomstandigheden wedstrijden worden uitgesteld, want dan moet de voorzitter van de kalendercommissie onmiddellijk een nieuwe datum vastleggen, eventueel zelfs 's anderendaags. Dat wordt dan een probleempje...alhoewel, de secretaris-generaal van de pro-league is toch een zgn" professional". Dan kan die zich eindelijk ook eens nuttig maken 
-
shakespare
-
-
door Ray Sing » 06 okt 2011, 06:45
snader » 05 okt 2011, 12:09 schreef:Waar ik vragen bij heb, is de organisatie van de competitieformat. Een aantrekkelijk en werkbaar systeem kan je niet creëren zonder dat je je laat bijstaan door mensen die het gebeuren binnen de sport kennen. En zo'n mensen hebben altijd wel een kleur... Je moet er nu eenmaal op rekenen dat ze zoiets in eer en geweten doen.
Zoals ik al aanhaalde, is het inderdaad primordiaal dat die managers zich laten bijstaan door voetbaldeskundigen. Voor het bepalen van de competitieformat geldt dat zeker. Maar ook hier lijkt het mij meer aangewezen te zijn om die voetbaldeskundigen-met-een-bepaalde-kleur en managers gescheiden te houden. I rest my case... Het zoveelste bewijs van je reinste amateurisme. Maar zelfs als op die stoel een capabel iemand zou zitten die beslissingen in eer en geweten neemt, zal je toch nog altijd vermoedens van belangenvermening horen opduiken omdat iedereen zijn kleur kent. Dat vermijd je met onafhankelijke managers, die bovendien geacht worden professioneler te werk te gaan.
-
Ray Sing
-
-
door J Cohen » 10 okt 2011, 19:56
JohanB » 04 okt 2011, 09:29 schreef:WTF??? Waarom is dat nu weer nodig? Een bekerformat als competitie? Regelmaat helemaal uitsluiten dus??? Is De Witte bang dat hij met zijn Buffalo HaHa Hent anders helemaal nooit een titel zal behalen?
Is geen sprake van. De berichtgever of kopieerder van het stuk had trouwens beter verwezen naar de parallellen met die andere PL (Premier League) waar onze PL de mosterd lijkt te willen halen. Ook in Engeland scheurde de PL zich af van de rest en dopt men al enige tijd zijn eigen boontjes los van de bond.
-
J Cohen
-
-
door Ray Sing » 11 okt 2011, 06:26
Interessant editoriaal van François Colin (Corelio) in dit verband :
"Wat Bart Verhaeghe vorige maandag in gang zette, kreeg vrij weinig weerklank in de media. Het voorstel van de voorzitter van Club Brugge zou nochtans wel eens een van de belangrijkste momenten in de geschiedenis van het Belgische profvoetbal kunnen blijken. Als de overige clubs op 27oktober instemmen met de hervorming van de Pro League kan het Belgische voetbal zich eindelijk opmaken om de concurrentie met landen als Nederland en Portugal aan te gaan.
Het plan van Club Brugge bestaat uit twee delen. In eerste instantie wil blauw-zwart dat de operationele werking van het profvoetbal in handen komt van onafhankelijke professionals. Mensen die zich bekommeren om het algemeen belang van ons voetbal en zich niet inlaten met wat op dat moment het beste uitkomt voor deze of gene club.
De West-Vlamingen willen ook dat de clubs een deel van hun commerciële rechten gezamenlijk zouden vermarkten. Naar het model van de Champions League. Op deze manier zouden bijvoorbeeld sponsors kunnen worden aangetrokken die zich niet willen koppelen aan één bepaalde club en zou er meer geld naar het profvoetbal kunnen vloeien.
Over het eerste voorstel bestaat naar verluidt unanimiteit binnen de Pro League. Het tweede luik ligt moeilijker. De weerstand lijkt vreemd genoeg niet van de kleinere clubs, die vaak het verwijt krijgen dat ze iedere vorm van vernieuwing afremmen, te komen maar van Anderlecht en vooral Standard. Anderlecht nam vorige maandag geen standpunt in, maar het feit dat noch Roger Vanden Stock noch Herman Van Holsbeeck aanwezig waren (terwijl aangedrongen was dat alle decision makers op de afspraak zouden zijn) was een slecht voorteken. Standard ging een stap verder en voerde oppositie. Verscheidene bronnen meldden dat Roland Duchâtelet, de voorzitter van Standard, standpunten innam die haaks staan op die van Roland Duchâtelet, de voorzitter van STVV.
Belangrijk was dat Steven Martens, secretaris-generaal van de voetbalbond, present was op de bijeenkomst van de Pro League. De voorbije jaren stonden beide organisaties te vaak lijnrecht tegenover elkaar, terwijl ze zij aan zij het voetbal moeten dienen. Goede afspraken zijn nodig, zodat er noch tegen noch naast elkaar wordt gewerkt. De Pro League moet grondig bekijken welke bevoegdheden het naar zich toe wil halen. Er was bijvoorbeeld sprake van om de arbitrage te splitsen, zodat de Pro League bevoegdheid zou krijgen wat de scheidsrechters van het betaald voetbal betreft. Een nutteloze wens, want dit is nadrukkelijk verboden door de UEFA.
Hoe dan ook, de voetbalbond mag niet achterblijven. Door de ontwikkelingen in de Pro League wordt er flink druk gezet om ook te herstructureren. Steven Martens pakte een paar dagen voor de bijeenkomst van de profclubs uit met zijn visie voor de KBVB. De tekst viel een beetje tegen. Niet dat er veel aanmerkingen waren op de inzichten van Martens, maar veel meer dan mooie woorden waren het niet. De ex-tennisman is echter slim genoeg om te beseffen dat hij binnenkort met daden moet uitpakken en dat hij best als een muisje door de porseleinkast loopt. De voetbalbond vaart al decennia de verkeerde richting uit en de koers van de tanker voortvarend wijzigen, zou vooral voor gevolg kunnen hebben dat de secretaris-generaal voortijdig overboord valt.
De voetbalbond en de Pro League op nieuwe wegen. Eindelijk, maar het volstaat niet om echt nieuwe tijden in te luiden. Het voetbal heeft ook de politiek nodig om stappen vooruit te zetten. Er zijn dringend maatregelen nodig om het jeugdbeleid van de clubs te stimuleren en de bescherming van de jeugdspelers te verbeteren.
Bovenal moet er werk worden gemaakt van nieuwe stadions. De dossiers van het stadion in Brugge en van de nieuwe nationale voetbaltempel in Brussel zitten echter muurvast. In de nieuwe plannen van de burgemeester van de hoofdstad verdwijnt over een jaar of tien het voetbalstadion van de Heizelvlakte en van een alternatief is nergens meer sprake. Het zou doodzonde zijn dat nu de voetballeiders wakker worden de politiek afwezig geeft.
Wat infrastructuur betreft, is ons land echt het kneusje van Europa aan het worden, terwijl dit bijna overal in Europa dé hefboom bleek om de sport een nieuwe vlucht te geven. Zonder grote projecten dreigt bovendien niet alleen het voetbal, maar het hele land tot stilstand te komen."
Zijn eindconclusie is wel nogal voortvarend. Ons land zal echt niet tot stilstand komen omdat ons voetbal slecht boert. Wel -om het met de woorden van een oud-politicus te zeggen- omdat Nederlands- en Franstaligen er uiteindelijk niet meer zullen in slagen om nog een federale regering te vormen. De politieke blocage heeft anderzijds wel nefaste gevolgen voor ons voetbal, daarin heeft hij overschot van gelijk. Zo staat bv de onenigheid tussen de verschillende politieke entiteiten (federaal, gewestelijk en locaal) een oplossing voor het nationale voetbalstadion in de weg. Maar ook zuiver locaal loopt de samenwerking tussen politiek en voetbal vaak spaak, zoals RSCA en FCB zullen getuigen.
-
Ray Sing
-
-
door Ray Sing » 21 dec 2011, 07:45
Een snellere rechtspraak door onafhankelijke leden. Op die manier wil Steven Martens vermijden dat voetbalzaken nog in kort geding voor de burgerlijke rechtbank worden ingeleid. De CEO van de KBVB neemt zo de Pro League in snelheid maar die toonde zich op de vergadering van gisteren zeer tevreden met het initiatief van Martens. Het Sportcomité, de Controlecommissie en de Commissie Beteugeling Competitievervalsing, organen die nu disciplinair optreden, worden onder één dak gebracht: de Geschillencommissie voor Betaald Voetbal. Die zal onderverdeeld worden in verschillende kamers, voor aansluitingen, competitievervalsing doping, enz. Belangrijk: het Uitvoerend Comité, het hoogste bestuursorgaan van de bond, zal in geschillen zoals de zaak-Goor geen rechter meer spelen. De innovatie bestaat erin dat elk van die kamers slechts uit drie personen zal bestaan die bovendien niet aan een club verbonden zijn (en dat al minstens drie jaar niet meer zijn). Bedoeling is dat er competente mensen van allerlei pluimage –juristen uiteraard, maar ook artsen, accountants en dies meer– zullen oordelen. ‘Er mag geen veronderstelling van belangenvermenging meer zijn', aldus Martens, voor wie dit zijn eerste grote innovatie binnen de bond wordt. ‘En er is budget voorzien om die mensen ook te vergoeden.' Hoe wordt dan vermeden dat clubs naar de rechter stappen? Voor disciplinaire zaken (zoals rode kaarten), kwalijke supportersgezangen en dergelijke blijft alles min of meer bij het oude. Er is beroep en evocatie mogelijk en indien nodig rest nog het Arbitragehof voor de Sport. ‘Maar over zaken die een invloed kunnen hebben op het klassement, zoals competitievervalsing, doping, discussies over aansluitingen, uitgestelde matchen en transfers, wordt slechts één beslissing meer uitgesproken: door de Geschillencommissie', aldus Olijke Swa in HNB. ‘Gaat een club daarmee niet akkoord, dan is er alleen nog het Arbitragehof voor de Sport om verhaal te halen.' Dat nieuwe Arbitragehof, dat zal gelden voor alle sportbonden en vanaf maart het vroegere BAS vervangt, moet het onmogelijk maken dat de rechter nog wordt lastig gevallen. ‘De tijd tussen de uitspraak van de Geschillencommissie en het eindbesluit van het Arbitragehof zal zo kort zijn dat de stap naar een rechter in kort geding nauwelijks zin meer heeft omdat die procedure niet sneller loopt. Bovendien is dat Arbitragehof juridisch ondersteund', zegt onze immer glim(of is het grim?)lachende bondspreses in HNB. ‘Een rechter in kort geding moet zichzelf dus eigenlijk onbevoegd verklaren als clubs toch naar hem stappen.' Als alles volgens plan verloopt, is het nieuwe reglement volgend seizoen al van kracht. Toch hopen Olijke Swa en tennisgoeroe Martens dat de profclubs nog - het zoveelste!  - charter ondertekenen als bewijs van goodwill. Dat "om te vermijden dat er straks toch eigenbelang opsteekt bij een misnoegde club en er weer naar een achterpoortje wordt gezocht".
-
Ray Sing
-
-
door Ray Sing » 17 feb 2012, 06:57
Roland Duchâtelet heeft geld geroken in Azië : hij wil de tv-rechten van de Belgische en Nederlandse competitie verkopen aan China en India. 'Het is onze enige en laatste kans om de kloof met de clubs uit de grote Europese landen te dichten', aldus de immer strijdvaardige 'revolutionair', die nieuwe ideeën spuit zoals de beste scharrelkip eieren legt, in HNB.
Eén idee per Europese verplaatsing. Aan dat tempo ventileert Roland Duchâtelet zijn boude plannen met Standard. Begin december in Kopenhagen liep de voorzitter van de Rouches wild voor het uitschuifbare dak van het Parkenstadion in de Deense hoofdstad. Dat wilde hij -en wil hij nog steeds- ook op Sclessin. De eerste trip van 2012 voert Duchâtelet naar de Poolse sneeuw van Krakau. In een rustiek kader, voor een publiek van media, sponsors en figuren uit het voetbal, brak hij opnieuw een lans voor de Bene-liga.
'De financiële kloof met de clubs uit de grote Europese landen blijft maar groeien', stelde Roland Duchâtelet vast. 'Om die te dichten, moet België zijn markt vergroten. In Frankrijk zitten ze op Standard niet te wachten. We moeten kijken naar Nederland.'
Duchâtelets pleidooi voor de Bene-liga is niet nieuw. Wel nieuw is de reden waarom hij er uitgerekend nu een strijdpunt van maakt. De tv-rechtenmarkt in Azië is in volle beweging en België en Nederland mogen de trein niet missen.
'De Premier League is zo rijk omdat het zijn tv-rechten ook verkoopt aan Aziatische landen', zegt Duchâtelet. 'Ook wij moeten proberen Aziaten naar ons voetbal te laten kijken. Maar we moeten er wel snel bij zijn, want die landen maken nu hun keuzes over welke competities ze willen volgen. Daarna is de trein definitief vertrokken.'
Om snel tot een Belgisch-Nederlandse samenwerking te kunnen komen, probeert Standard de Nederlandse clubs te bewerken. In Duchâtelets opdracht hield Standard-directeur Pierre François al verschillende informele gesprekken met Nederlandse clubs.
'De eerste ronde is positief', zegt François. 'De Nederlandse bond reageert voorlopig afwijzend, maar op het niveau van de clubs horen we heel andere geluiden. AZ, Twente en ook de traditionele topclubs zeggen zeker niet nee tegen onze plannen.'
François vermoedt dat het grootste obstakel de kleinere Belgische ploegen wordt. Voor hen zou een nieuwe 'Belgische eerste klasse' worden gecreëerd met mogelijkheid tot stijgen naar de Bene-liga. Die Belgische liga zou voldoende interessante clubs moeten bevatten om tv-rechten te genereren. Op die manier wordt ook tegemoet gekomen aan het probleem van onze huidige tweede klasse. Daar blijken profclubs zonder tv-rechten niet te kunnen overleven.
-
Ray Sing
-
-
door RacingRobin » 17 feb 2012, 09:23
Kleine voorspelling, Europees voetbal halen wordt voor de Belgische clubs onhaalbaar en de nu al noodlijdende Nederlandse clubs gaan na verloop van tijd helemaal kopje onder. Gedaan met de Beneliga.
Sangue, sudore e lacrime...Forza Racing!!
-
RacingRobin
-
-
-
door rico » 17 feb 2012, 09:40
Was die Duchatelet niet tegen alles ten tijde van zijn voorzitterschap bij stvv??
-
rico
-
-
- Mijn team: krc genk
door Malu » 17 feb 2012, 09:41
rico schreef op 17 feb 2012, 09:40:Was die Duchatelet niet tegen alles ten tijde van zijn voorzitterschap bij stvv??
Dat hangt er vanaf in welk jaar? Ten tijde van PO1 niet, ten tijde van de barrages denk ik niet, ten tijde van PO2 wel gelukkig zit hij niet meer bij STVV ten tijde van PO3.
-
Malu
-
-
door Ray Sing » 17 feb 2012, 09:44
rico schreef op 17 feb 2012, 09:40:Was die Duchatelet niet tegen alles ten tijde van zijn voorzitterschap bij stvv??
Toen wierp hij zich op als verdediger van de kleintjes, maar nu hij zelf voorzitter is van een topclub... 
-
Ray Sing
-
-
door shakespare » 17 feb 2012, 18:57
Duchatelet wordt (vooral in zijn ogen) nog altijd niet genoeg voor vol aanzienin ons voetbalwereldje. Ik zag toevallig een interview met Beenhakker op de NOS waarin hij wat uitleg gaf over wat hij nog uitgericht had na zijn debacle bij Feyenoord, meer specifiekover zijn verblijf in Hongarije bij Ujpest Dosza. Hij had een contract getekend voor een langere periode, zo zei Beenhakker, maar na een paar maanden besloot de toenmalige eigenaar de club te verkopen. Beenhakker zette toen zijn werk op halt, totdat hij wist wie de nieuwe eigenaar was en wat zijn plannen waren. Toen die nieuwe eigenaar bekend was,heeft Beenhakker met hem een gesprek gehad. Die eigenaar heette Roland Duchatelet, tevens voorzitter van Standard Luik in Belgie. Hij ontvouwde zijn plannen waarbij hij zijn zoon de zaak zou laten runnen en waarbij Ujpest een soort kweekvijver zou worden voor jong talent en om spelers van Standard Luik ervaring te laten opdoen. Daarop heeft Beenhakker bedankt voor de eer, zei hij. In de Belgische pers wordt er nergens zo expliciet de link gelegd naar Roland Duchatelet en Standard; ook over de instap indertijd bij Germinal Beerschot verzweeg men dat het eigenlijk om Roland D. ging en dat de "kinderen" alleen maar stromannen waren. Toeval of niet, Ujpest "huurt" nu een jonge speler van Standard om verder ervaring op te doenEn zij die denken dat hij bij STVV niks meer in de pap te brokken heeft, getuigen imo van verregaande naieviteit; alleen heeft hij daar zijn zaakjes netjes volgens de regels ingedeeld. Hij zou daar trouwens stoppen met zijn politieke activiteiten. Met wat hij er bereikt heeft, zou ik zeggen : logisch 
-
shakespare
-
-
door Rated R » 18 feb 2012, 10:23
Competitie van 20 clubs (Belgie en Nederland) 2 de klasse van 20 clubs (Belgie en Nederland) 3de klasse A met alleen Belgische clubs 3de Klasse B met alleen Nederlandse club Gewoon model zoals de Engelse competitie en gedaan met al die zever over hervorming 
1312 Not removing until: sterrenlogo terug is (08.02.12) Not removing until: Been ontslagen wordt (08.02.12) Not removing until: Sittard terug in de ere divisie speelt (08.02.12) Not removing until: West Ham de Barclays League wint (08.02.12)
-
Rated R
-
-
-
- Mijn team: Genk,WestHam,Sittard
|