Het is nu 22 mei 2012, 09:14

Problemen met opstarten pc

Alles over games, technologie, smartphones, ...
  • Auteur
    Bericht

Problemen met opstarten pc

Berichtdoor sstino » 22 jan 2012, 12:43

Ik heb een probleem met het opstarten van mijn pc, misschien kan iemand hier helpen of zeggen wat het is.

gisteren is in Zonhoven(waar ik woon) een tijd lang een stroompanne geweest. De pc stond op, maar viel uit door de stroompanne.(wat logisch is) maar het probleem is, dat ik mijn pc niet meer opgestart krijg.

Wanneer ik mijn pc wil opstarten, krijg ik een scherm met een melding dat er ofwel een fout gebruik is van de aan/uit-knop of door een stroompanne(wat het dus ook is). Dan kan ik kiezen hoe ik mijn pc wil opstarten: Gewoon, laatste werkende instellingen, veiligheidsmodus, enz... Maar het maakt niet uit wat ik kies, de pc start niet op.
Want als ik iets kies, begint hij met opstarten, dan verschijnt er in een flits een blauw scherm( en ik kan niet lezen wat erop staat doordat het zo snel terug weg gaat) en de pc begint terug opnieuw op te starten.

Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen? Of waar het aan kan liggen? Hardware of Software?
Want met de examens die deze week beginnen zou het toch handig zijn een werkende pc te hebben.

bij voorbaat dank
sstino

Mijn team: KRC Genk

Re: Problemen met opstarten pc

Berichtdoor Ronin » 22 jan 2012, 14:40

Heb je computer al eens volledig van de stroom afgehaald? Daarmee bedoel ik de kabel uittrekken?
Heb je enige computerkennis qua hardware? If so, open je kast eens (als ie van de stroom af is!) en kijk als alles nog goed vast zit? De connector naar het moederbord bv, het RAM geheugen, de video-kaart, de Harde schijven connectors op het moederbord enz. Dan terug stroom erop en kijken wat ie doet.

Je kan ook best proberen om in veiligheidsmodus op te starten. Moest dit lukken dan fatsoenlijk afsluiten en terug proberen normaal op te starten.

Moest het opstarten in veiligheidsmodus echt niet lukken dan vrees ik dat je Windows niet meer staiel is. Dan steven je denkelijk af op een Format C doch dan ben je alles ook wel kwijt wat op de C staat. Dus laten we hopen dat het iets hardware matig is. Dus dat best eerst even checken! Het kan ook zijn dat je voeding stuk is gegaan door de stroompanne.
Ronin

Berichtdoor sstino » 22 jan 2012, 14:55

Heb je computer al eens volledig van de stroom afgehaald? Daarmee bedoel ik de kabel uittrekken?

Al geprobeerd maar werkt niet.

Heb je enige computerkennis qua hardware? If so, open je kast eens (als ie van de stroom af is!) en kijk als alles nog goed vast zit? De connector naar het moederbord bv, het RAM geheugen, de video-kaart, de Harde schijven connectors op het moederbord enz. Dan terug stroom erop en kijken wat ie doet.

Ik ken niet veel van hardware dus daar blijf ik liever van af.

Je kan ook best proberen om in veiligheidsmodus op te starten. Moest dit lukken dan fatsoenlijk afsluiten en terug proberen normaal op te starten.

Als ik in veiligheidsmodus probeer op te starten, kom ik gewoon telkens terug op het scherm waar ik moet kiezen hoe ik wil opstarten.

Moest het opstarten in veiligheidsmodus echt niet lukken dan vrees ik dat je Windows niet meer staiel is. Dan steven je denkelijk af op een Format C doch dan ben je alles ook wel kwijt wat op de C staat. Dus laten we hopen dat het iets hardware matig is. Dus dat best eerst even checken! Het kan ook zijn dat je voeding stuk is gegaan door de stroompanne.

Mijn harde schijf is opgedeeld in partities, dus veel zal ik denk ik niet kwijt zijn. De meeste bestanden en programma's die ik zelf opgeslagen en/of geïnstalleerd heb, zijn niet op de C-schijf opgeslagen.

Zo'n Format C, is dat moeilijk te doen? of is het beter om gewoon naar de winkel te gaan waar ik de pc gekocht heb?
sstino

Berichtdoor Ronin » 22 jan 2012, 15:24

Als ie wel steeds opstart maar niet doorstart dan denk ik dat je geen hardware probleem maar eerder een software probleem.

Welke Windows draai je? Vista of 7? Op zich is een format C niet zo heel moeilijk hoor. Je moet in de BIOS aangeven dat ie moet opstarten vanop CD. In de BIOS Geraak je door op een F toets te drukken als ie opstart. Je ziet dat staan als er reclame van je moederbord komt. Daar kan je aanzetten dat ie eerst vanop CD moet opstarten en dan pas vanop Hard Disk.

Dan doe je je Windows CD in de CD speler en start je de computer opnieuw op. De Windows CD gaat laden en vraagt wat je wil doen. Herstel, nieuwe installatie, ... . Dan kom je op een scherm waar je je partities gaat zien en vraagt ie waar je wil installeren. Op dat scherm kan je je C eerst formatteren. Maak wel zeker dat je de juiste schijf formatteert!!

De rest is vrij simpel en wijst zich zelf uit. Je toetsenbord indeling is normaal gezien Belgisch punt. Dit is de enigste moeilijke vraag die je tegenkomt.
Hou er wel rekening mee dat je alle programma's ook opnieuw moet installeren enz. Dus misschien is het beter om hem even te laten nakijken in de winkel? Je hoeft enkel de computer zelf mee te nemen. Scherm enz hebben ze daar wel om hem te testen.
Ronin

Berichtdoor Malu » 22 jan 2012, 15:33

Ik heb ook zoiets aan de hand gehad een paar weken terug. De systeemschijf in de DVD geplaatst en in de BIOS geklungeld - oppassen daarmee - dat hij eerst naar de DVD schijf moet gaan kijken om op te starten. Na eenmaal via de systeemschijf op te starten en af te sluiten start hij terug op de oude manier. Wel vlug een backup gemaakt van documenten die ik niet kwijt wil voor alle zekerheid.
Malu

Berichtdoor sstino » 22 jan 2012, 16:32

Ik denk dat ik hem dan morgen even naar de winkel breng om te laten nakijken. Dat is toch altijd veiliger dan wanneer ik het zelf probeer.
Bedankt om te helpen :thumb:
sstino

Berichtdoor Earthbender » 22 jan 2012, 18:56

Zelf proberen!! Dan leer je het meest. En als het dan nog niet werkt, dan pas naar de winkel.
Leren met vallen en opstaan. Zo heb ik zelf een héél ruime basis van Windows geleerd.
Earthbender

Berichtdoor Magic Mutte » 22 jan 2012, 19:01

Ik zou het persoonlijk ook eerst even zelf proberen.
Wss is door de stroompanne een stom bestandje op je harddisk corrupt geraakt dat windows nodig heeft.
Zoals hierboven al is aangegeven even opstarten vanaf cd / dvd en opnieuw installeren.
Dit zal je wss een dik uurtje bezighouden maar een uurtje tijdverlies weegt voor mij niet op tegen je pc enkele dagen (hangt van winkel tot winkel af) en 20-50 euro kwijt te zijn natuurlijk.
Magic Mutte

Berichtdoor Earthbender » 22 jan 2012, 19:03

Als het win7 is, dan is het gepiept op 30 min.
Ik formatteer mijn pc 4-5 x per jaar.
Snel gedaan.

Zelf proberen makker. Echt waar. Nadien tijd genoeg om hem binnen te brengen.
Earthbender

Berichtdoor Scarface » 22 jan 2012, 19:07

Heb op 2 maanden tijd al 2 keer hetzelfde aan de hand gehad. Volgens mij is het gebeurd doordat ik een bepaalde E-mail opende.
De eerste keer hebben ze in de winkel waar ik de PC kocht, geen Format C moeten doen.
Ze hebben alles weer aan de gang gekregen, zonder dat ik alles opnieuw moest installeren.

Een maand later was het echter weer hetzelfde.
Nu hebben ze windows opnieuw geïnstalleerd op de D-schijf. De C-schijf moet ik een tijdje als back-up houden.
ik heb wél ALLES opnieuw moeten installeren. Ik ben eens benieuwd hoe lang het deze keer standhoudt.
Carpe Diem!
Scarface

Keer terug naar Games & ICT