Het is nu 22 mei 2012, 08:52

Nieuwe laptop aanschaffen

Alles over games, technologie, smartphones, ...
  • Auteur
    Bericht

Nieuwe laptop aanschaffen

Berichtdoor Rataplan » 26 jan 2012, 23:05

Mijne huidige laptop is dringend aan vervanging toe!
Ik wil zo snel mogelijk een nieuwe bestellen, alleen ben ik absoluut niet thuis in hardware begrippen en toestanden. Momenteel heb ik een Dell Inspiron 1525 en ik zou opnieuw voor Dell willen gaan, de XPS15 lijkt mij wel wat.

Waarvoor gebruik ik het ding?
Dagelijks spendeer ik een uur of 4 aan mijn laptop, voornamelijk op een bureel. Daar sluit ik meestal een 22" scherm op de laptop aan. Voornamelijke activiteiten zijn: programmeren, af-en-toe enkele foto's bewerken, tekstverwerking, surfen en e-mailen, ... Spelletjes en videobewerking zijn niet nodig. Wel heb ik altijd veel schermen tegelijk openstaan.
De XPS15 kan je bestellen met 2 beeldschermen in 15"6 formaat, het normale scherm 1366x768 pixels of Full HD 1980x1200 pixels. Is het echt de moeite om voor het Full HD scherm te gaan? Ik vrees dat de tekst dan té klein wordt?

Enfin, welke specs kan ik best kiezen om voor ong. 3 jaar mee te kunnen draaien en zonder te veel te dokken voor dingen die overkill zijn?
Graag advies over processor, RAM geheugen, videokaart en beeldscherm.
Wie een gat graaft voor een ander, heeft hard gewerkt!
Rataplan

Mijn team: KRC Genk / FC Barcelona

Re: Nieuwe laptop aanschaffen

Berichtdoor Cin » 26 jan 2012, 23:34

De Full HD versie (XPS 15z) is echt wel overkill.

Naast de FHD betaal je er ongeveer 1249 euro voor omdat er een krachtige GPU (2048MB NVIDIA GeForce® GT 525M Videokaart) in zit. Omdat je niet aan videobewerking doet of spelletjes speelt is dit eigenlijk nutteloos. Indien je veel films en/of series bekijkt op je laptop kun je dit overwegen maar dat laat ik aan jou over.

Persoonlijk zou ik voor de XPS L502x van 799 eur gaan:

Processor: Intel® Core™ i7-2670QM Processor (2,20 GHz met Turbo Boost 2.0, tot 3,10 GHz)
Beeldscherm: 15.6" (1366x768) 720p met 2.0 Mega Pixel Integrated Camera
Geheugen: 6GB1 Dual Channel DDR3 SDRAM at 1333MHz
Harde schijf: 750 GB2 SATA harde schijf (7200 rpm)
Optisch station: 8x optisch dvd+/-rw-station
Videokaart : 1 GB NVIDIA® GeForce® GT 525M grafische kaart

Core i7 is de nieuwste CPU van Intel en echt wel future-proof. 6 GB Ram is meer dan voldoende (er is ook een versie met 8 GB ram maar dat is weer overkill).
Cin
Administrator

Mijn team: KRC Genk

Berichtdoor M_ich » 27 jan 2012, 07:38

Cin schreef op 26 jan 2012, 23:34:De Full HD versie (XPS 15z) is echt wel overkill.

Naast de FHD betaal je er ongeveer 1249 euro voor omdat er een krachtige GPU (2048MB NVIDIA GeForce® GT 525M Videokaart) in zit. Omdat je niet aan videobewerking doet of spelletjes speelt is dit eigenlijk nutteloos. Indien je veel films en/of series bekijkt op je laptop kun je dit overwegen maar dat laat ik aan jou over.

Persoonlijk zou ik voor de XPS L502x van 799 eur gaan:

Processor: Intel® Core™ i7-2670QM Processor (2,20 GHz met Turbo Boost 2.0, tot 3,10 GHz)
Beeldscherm: 15.6" (1366x768) 720p met 2.0 Mega Pixel Integrated Camera
Geheugen: 6GB1 Dual Channel DDR3 SDRAM at 1333MHz
Harde schijf: 750 GB2 SATA harde schijf (7200 rpm)
Optisch station: 8x optisch dvd+/-rw-station
Videokaart : 1 GB NVIDIA® GeForce® GT 525M grafische kaart

Core i7 is de nieuwste CPU van Intel en echt wel future-proof. 6 GB Ram is meer dan voldoende (er is ook een versie met 8 GB ram maar dat is weer overkill).

Ik heb deze Dell XPS L502X, wel 8 GB RAM geheugen.
fijne laptop, zeker aan te raden. Ook service van Dell was goed. Besteld, betaald en 2 weken later geleverd.
M_ich

Berichtdoor Rataplan » 27 jan 2012, 09:21

Cin schreef op 26 jan 2012, 23:34:De Full HD versie (XPS 15z) is echt wel overkill.

Naast de FHD betaal je er ongeveer 1249 euro voor omdat er een krachtige GPU (2048MB NVIDIA GeForce® GT 525M Videokaart) in zit.

Je kan ook het FHD scherm nemen bij de 'gewone' XPS15, meerprijs is €200.

Als ik het goed begrijp kies ik best voor een i7-processor, is 6GB RAM geheugen méér dan voldoende en is een 2GB videokaart overkill voor de taken die ik er mee wil doen?
Het enige waar ik dus nog over twijfel is het beeldscherm. Ik heb er geen probleem mee om de meerprijs te betalen voor het FHD scherm, maar ik wil achteraf niet tot de conclusie komen dat alle tekst er te klein zal uitzien bij zo een resolutie?

Anyway, nog tips voor het aankopen van een Dell? Via deze site http://actiebon.blogspot.com/ kan je wekelijks een kortiongscode van 5 tot 10% verkrijgen voor online aankopen. Bestaan er nog dergelijke sites of andere procedures waarmee je meer korting kan verkrijgen 8)
Wie een gat graaft voor een ander, heeft hard gewerkt!
Rataplan

Mijn team: KRC Genk / FC Barcelona

Berichtdoor JohanB » 27 jan 2012, 09:46

Op zich kan ik me aansluiten bij Cin,

Maar als je foto's gaat bewerken, veel met programmeren bezig bent (web of windows/linux) en veel schermen hebt openstaan, is een resolutie van 1366x768 echt wel veel te weinig, en werkt een hogere resolutie gewoon veel fijner.
Tekst wordt misschien wel kleiner, maar daar kan je nog een mouw aan passen door je resolutie te verlagen.
Maar 1366x768 is echt wel veel te laag.

Een i7 is dan weer top, en met 6 a 8 gig zit je ruim genoeg... Virtuele machines locaal draaien is daarmee ook geen probleem meer, al weet ik niet of het bij jou in 't programmeren zo ver gaat dat je effectief Vm's wilt configureren om te voldoen aan specifieke systeem/domein eisen, zonder dat je je eigen werk-laptop/pc daarmee affecteerd.
"The Drug Is Football" - Vanilla Muffins
JohanB

Berichtdoor BlueFirm » 21 feb 2012, 13:06

Zolang het maar geen ASUS is, zie hieronder

Amerikanen die vrezen voor een aanval van aliens kopen beter geen computer of gadget van Asus. De garantie dekt immers geen schade door een invasie uit de ruimte.
Computerfabrikanten zoals het Taiwanese Asus herstellen of vervangen toestellen onder garantie doorgaans niet kosteloos indien de schade door de gebruiker of een herstelpoging van een leek werd veroorzaakt.

Consumenten die wat meer gemoedsrust wensen kunnen vaak wel een uitgebreidere garantie bekomen bij de fabrikant. Zo belooft Asus met een dergelijke overeenkomst de schade die veroorzaakt wordt door kortsluiting, een brand, gemorste vloeistoffen of een val te dekken.

Space invasions

Wat die uitgebreide garantie van Asus echter niet dekt, is schade door onder meer natuurrampen, oorlogen, onoordeelkundig gebruik, slecht onderhoud of... invasies uit de ruimte. Dat staat zwart op wit te lezen in de voorwaarden van het Warranty Extension Program voor de Noord-Amerikaanse markt, ontdekte Royal Pingdom.

Blijkbaar denken de Taiwanezen dat de Verenigde Staten meer kans maken op een invasie van aliens dan Europa, want bij ons is van die vreemde uitzondering op de garantie-uitbreiding niets terug te vinden.
Audentes Deus iuvat---"God helpt hen die zelf wat durven"
BlueFirm

Berichtdoor Socrates » 23 feb 2012, 15:45

Ik ken niet echt veel van computers maar heb 2 maanden geleden een nieuwe laptop gekocht.
Volgens het etiketje is het een Asus X73S.
1000 GB geheugen en grafisch heel sterk.
Kostte € 800 in de solden.
Ik ben zelf zeer tevreden van Asus want heb er nog nooit problemen mee gehad.
Maar als er een buitenaardse invasie is, dan heb je blijkbaar wel geen garantie :lol:
Socrates

Keer terug naar Games & ICT