Het is nu 22 mei 2012, 08:52

Nieuw bekerformat

Het wel en wee van het Belgisch voetbal
  • Auteur
    Bericht

Nieuw bekerformat

Berichtdoor Ray Sing » 21 sep 2011, 04:15

De voetbalbond en de Pro League overleggen momenteel over een nieuw kleedje voor de bekercompetitie, weet HNB.

Na dit seizoen lopen het huidige televisiecontract en de commerciële contracten voor de beker af en worden die opnieuw voor enkele jaren toegewezen.

Allerlei aanpassingen zijn mogelijk, bijvoorbeeld vanaf wanneer er heen- en terugwedstrijden worden gespeeld, of de eersteklassers beter of minder beschermd worden of een verbod de verkoop van het thuisvoordeel.

Overigens krijgen clubs vanaf dit seizoen 60 in plaats van 32 procent van de inkomsten van de beker, al ligt de verdeelsleutel tussen de clubs onderling nog niet vast.
Ray Sing

Mijn team: KRC Genk

Re: Nieuw bekerformat

Berichtdoor Brankolare » 21 sep 2011, 05:27

Gewoon de Duitse formule overnemen:

-Alle teams worden er in een vroegere fase ingegooid.
-Alle matchen worden in een keer afgewerkt.
-De lager gerangschikte ploeg speelt telkens thuis.
Brankolare

Berichtdoor Ray Sing » 21 sep 2011, 06:35

Brankolare schreef:Gewoon de Duitse formule overnemen:

1) Alle teams worden er in een vroegere fase ingegooid.
2) Alle matchen worden in een keer afgewerkt.
3) De lager gerangschikte ploeg speelt telkens thuis.

Punt 1 levert méér wedstrijden op (niet gewenst), wat weer door punt 2 wordt gecompenseerd. Tot daar geen probleem, maar zit er nu iemand -buiten Bommerskonten dan- te wachten op VVV Bommerskonten-KRC?

De spanning wordt door deze drie punten opgevoerd en door een voor de profclubs interessantere financiële regeling wordt ook hun interesse vergroot, maar ik denk niet dat dit zal volstaan om de beker weer interessant te maken voor de modale toeschouwer.

Voor mij mag de bekercompetitie gewoon worden opgedoekt en de bijhorende Europese plaats ook worden toegewezen via de gewone competitie.
Ray Sing

Berichtdoor Matteo » 21 sep 2011, 07:27

Ray Sing schreef:Punt 1 levert méér wedstrijden op (niet gewenst), wat weer door punt 2 wordt gecompenseerd. Tot daar geen probleem, maar zit er nu iemand -buiten Bommerskonten dan- te wachten op VVV Bommerskonten-KRC?

De spanning wordt door deze drie punten opgevoerd en door een voor de profclubs interessantere financiële regeling wordt ook hun interesse vergroot, maar ik denk niet dat dit zal volstaan om de beker weer interessant te maken voor de modale toeschouwer.

Voor mij mag de bekercompetitie gewoon worden opgedoekt en de bijhorende Europese plaats ook worden toegewezen via de gewone competitie.

Nogal een vrij arrogante uitspraak. Zeker voor een supporter van een club die drie schitterende bekerfinales heeft afgewerkt, en zich er waarschijnlijk zelf enorm heeft geamuseerd.

We moeten niet denken dat de evenaar door het gat van de grote clubs loopt. Voor de spelers van Genk is de match vanavond waarschijnlijk niet meer dan een fait-divers, een noodzakelijk kwaad. Maar de spelers van Deinze kijken er enorm naar uit om te spelen tegen de landskampioen. Het kan voor hun heel leerrijk zijn, iets waar ze beter van kunnen worden en iets wat ze kunnen meenemen in de competitie.

De bekercompetitie is voor kleine clubs dé kans op een prijs, of voor grote clubs dé kans om een slecht seizoen goed te maken. Onze club is daar het perfecte bewijs van. We kunnen bovendien niet aan de éne kant fulmineren dat Genk als landskampioen 86 voorrondes moet spelen vooraleer te mogen deelnemen aan het bal der kampioenen, en anderzijds de kleine clubs in eigen land gaan benadelen.

Daarom herhaal ik nog eens mijn voorstel: doek de winterstop op, en de vrijgekomen weken worden gebruikt om de bekercompetitie in te passen. Telkens één wedstrijd, waarvan de halve finales worden gespeeld op neutraal terrein. En schaf aub de beschermde status af. De grote clubs hebben al hun voordeel met de play-offs, laat de kleine clubs nu ook eens iets.
Matteo

Mijn team: .

Berichtdoor Martrim » 21 sep 2011, 07:35

De bekercompetitie opdoeken zou ik er inderdaad ook over vinden. Maar de eersteklasseclubs van het begin inzetten, vind ik er evenzeer over. Hoe ga je pakweg Bregel Sport - RC Genk organiseren? Daar komen DUIZENDEN Genkies op af... Het mag misschien wel een ronde vroeger als nu.
You should know I bleed blue, but I ain't a Crip though.

Xbox: StarCSR // PSN: Martrim // Last.fm: StarCSR
Martrim

Berichtdoor Rated R » 21 sep 2011, 08:01

Ben benieuwd.
Ik zou kiezen dat de 1-4 klasse de mogelijkheid heeft om tegen mekaar uit te komen.
En het thuisvoordeel zou nooit verkocht mogen worden
maar ik mag niet kiezen :(
1312
Not removing until: sterrenlogo terug is (08.02.12)
Not removing until: Been ontslagen wordt (08.02.12)
Not removing until: Sittard terug in de ere divisie speelt (08.02.12)
Not removing until: West Ham de Barclays League wint (08.02.12)
Rated R

Mijn team: Genk,WestHam,Sittard

Berichtdoor Ray Sing » 21 sep 2011, 08:13

Matteo schreef:
Ray Sing schreef:Punt 1 levert méér wedstrijden op (niet gewenst), wat weer door punt 2 wordt gecompenseerd. Tot daar geen probleem, maar zit er nu iemand -buiten Bommerskonten dan- te wachten op VVV Bommerskonten-KRC?

Nogal een vrij arrogante uitspraak. Zeker voor een supporter van een club die drie schitterende bekerfinales heeft afgewerkt, en zich er waarschijnlijk zelf enorm heeft geamuseerd.

We moeten niet denken dat de evenaar door het gat van de grote clubs loopt. Voor de spelers van Genk is de match vanavond waarschijnlijk niet meer dan een fait-divers, een noodzakelijk kwaad. Maar de spelers van Deinze kijken er enorm naar uit om te spelen tegen de landskampioen. Het kan voor hun heel leerrijk zijn, iets waar ze beter van kunnen worden en iets wat ze kunnen meenemen in de competitie.

De bekercompetitie is voor kleine clubs dé kans op een prijs, of voor grote clubs dé kans om een slecht seizoen goed te maken. Onze club is daar het perfecte bewijs van. We kunnen bovendien niet aan de éne kant fulmineren dat Genk als landskampioen 86 voorrondes moet spelen vooraleer te mogen deelnemen aan het bal der kampioenen, en anderzijds de kleine clubs in eigen land gaan benadelen.

Daarom herhaal ik nog eens mijn voorstel: doek de winterstop op, en de vrijgekomen weken worden gebruikt om de bekercompetitie in te passen. Telkens één wedstrijd, waarvan de halve finales worden gespeeld op neutraal terrein. En schaf aub de beschermde status af. De grote clubs hebben al hun voordeel met de play-offs, laat de kleine clubs nu ook eens iets.

Het feit dat wij ons allemaal hebben geamuseerd tijdens de bekerfinales mag ons niet blind maken voor het feit dat de beker MOMENTEEL eigenlijk enkel interessant wordt vanaf de halve finale - en zelfs die wordt doorgaans overal voor zéér matig gevulde tribunes gespeeld. Let's face it : de modale voetbalsup loopt enkel nog warm voor de bekerfinale. Als die, door de bijkomende Europese plaats, wordt vervangen door één of méér superspannende wedstrijden in de gewone competitie amuseer ik mij net zo goed.

Als de PO onrechtvaardig zijn, dan is de bekercompetitie dat nog véél meer. Zoals je zegt : het geeft een grote club de kans om een mislukt seizoen nog enigzins goed te maken. Tijdens de PO speel je nog tegen de 5 beste clubs van de afgelopen competitie, in de bekercompetitie kan je daarentegen met een gunstige loting en het nodige geluk in nauwelijks énkele wedstrijden een Europese plaats afsnoepen van een andere club die een héél seizoen op niveau heeft gespeeld.

De winterstop werd al met een week ingekort. Als je de resterende twee weken ook nog gaat wegnemen, blijft er helemaal geen ruimte meer over om inhaalwedstrijden te spelen. Vorig seizoen volstonden zelfs die twee weken niet om de kalender recht te trekken. Overigens loopt de Belgische sup voor wintervoetbal al evenmin warm.
Ray Sing

Berichtdoor Ray Sing » 21 sep 2011, 08:15

Matteo schreef:

Het feit dat wij ons allemaal hebben geamuseerd tijdens de bekerfinales mag ons niet blind maken voor het feit dat de beker MOMENTEEL eigenlijk enkel interessant wordt vanaf de halve finale - en zelfs die wordt doorgaans overal voor zéér matig gevulde tribunes gespeeld. Let's face it : de modale voetbalsup loopt enkel nog warm voor de bekerfinale. Als die, door de bijkomende Europese plaats, wordt vervangen door één of méér superspannende wedstrijden in de gewone competitie amuseer ik mij net zo goed.

Als de PO onrechtvaardig zijn, dan is de bekercompetitie dat nog véél meer. Zoals je zegt : het geeft een grote club de kans om een mislukt seizoen nog enigszins goed te maken. Tijdens de PO speel je nog tegen de 5 beste clubs van de afgelopen competitie, in de bekercompetitie kan je daarentegen met een gunstige loting en het nodige geluk in nauwelijks énkele wedstrijden een Europese plaats afsnoepen van een andere club die een héél seizoen op niveau heeft gespeeld.

De winterstop werd al met een week ingekort. Als je de resterende twee weken ook nog gaat wegnemen, blijft er helemaal geen ruimte meer over om inhaalwedstrijden te spelen. Vorig seizoen volstonden zelfs die twee weken niet om de kalender recht te trekken. Overigens loopt de Belgische sup voor wintervoetbal al evenmin warm.
Ray Sing

Berichtdoor Tazz » 21 sep 2011, 08:23

Gewoon zoals nu, alleen dat de grote clubs ook tegen elkaar kunnen uitgeloot worden in de 16e finales. Misschien zelfs een ronde vroeger laten meespelen.

Mijn team: KRC Genk, Schalke 04

Berichtdoor Matteo » 21 sep 2011, 08:33

Ray Sing schreef:Het feit dat wij ons allemaal hebben geamuseerd tijdens de bekerfinales mag ons niet blind maken voor het feit dat de beker MOMENTEEL eigenlijk enkel interessant wordt vanaf de halve finale - en zelfs die wordt doorgaans overal voor zéér matig gevulde tribunes gespeeld. Let's face it : de modale voetbalsup loopt enkel nog warm voor de bekerfinale. Als die, door de bijkomende Europese plaats, wordt vervangen door één of méér superspannende wedstrijden in de gewone competitie amuseer ik mij net zo goed.

Als de PO onrechtvaardig zijn, dan is de bekercompetitie dat nog véél meer. Zoals je zegt : het geeft een grote club de kans om een mislukt seizoen nog enigszins goed te maken. Tijdens de PO speel je nog tegen de 5 beste clubs van de afgelopen competitie, in de bekercompetitie kan je daarentegen met een gunstige loting en het nodige geluk in nauwelijks énkele wedstrijden een Europese plaats afsnoepen van een andere club die een héél seizoen op niveau heeft gespeeld.

Ik betwijfel dat een "gewone" competitiewedstrijd dezelfde emotionele opbouw zou teweegbrengen als een bekerfinale, maar bon.

Trouwens, het is toch de charme van een bekercompetitie dat een kleine club ver geraakt? Een bekercompetitie moet niet rechtvaardig zijn. Rechtvaardig, in de zin dat de beste club wint. Het is een knock-out-competitie waarin de vorm van de dag een belangrijke rol speelt. Dit in tegenstelling tot de reguliere competitie, waar een club een heel seizoen op niveau moet presteren. De enige rechtvaardigheid moet erin bestaan dat elke club evenveel kans heeft om te winnen.

Ik ben geen voorstander van een winterstop. Stel dat je pauze houdt van 15 december tot 15 januari, en op 16 januari begint de winter pas echt. Dan sta je daar met je winterstop ... Daarom: schaf die winterstop af en voeg de bekerwedstrijd in de vrijgekomen weekends in. Indien er dan een wedstrijd wordt afgelast tussen twee clubs die al uit de bekercompetitie liggen, kan die wedstrijd perfect herspeeld worden in een bekerweekend. Indien een wedstrijd wordt afgelast tussen twee clubs waarvan één of beiden nog in de bekercompetitie zitten, kan die uitzonderlijk midweeks ingehaald worden.
Matteo

Berichtdoor Ray Sing » 21 sep 2011, 10:27

Matteo schreef:Ik betwijfel dat een "gewone" competitiewedstrijd dezelfde emotionele opbouw zou teweegbrengen als een bekerfinale, maar bon.

Je kan voor of tegen de PO zijn maar niemand kan ontkennen dat die al superspannende wedstrijden hebben opgeleverd, en dat tegen de beste ploegen uit de afgelopen competitie. Een bijkomende Europese plaats kan de spankracht enkel verhogen.

Matteo schreef:het is toch de charme van een bekercompetitie dat een kleine club ver geraakt? Een bekercompetitie moet niet rechtvaardig zijn. Rechtvaardig, in de zin dat de beste club wint. Het is een knock-out-competitie waarin de vorm van de dag een belangrijke rol speelt. Dit in tegenstelling tot de reguliere competitie, waar een club een heel seizoen op niveau moet presteren. De enige rechtvaardigheid moet erin bestaan dat elke club evenveel kans heeft om te winnen.

Dat wàs inderdaad de charme van de bekercompetitie. Door de mogelijkheid om het thuisvoordeel af te kopen in het preliminaire stadium en de beknotting van de knock-out met heen- en terugwedstrijden nadien werd die charme uitgehold. Door ... de grote clubs, om zichzelf te beschermen. Je kan er nu voor pleiten om de klok terug te draaien maar dat zie ik diezelfde grote clubs niet doen. En wat gesleutel à la belge aan het huidige systeem zal de toeschouwers niet terug naar het stadion lokken voor een bekerwedstrijd.

Matteo schreef:Ik ben geen voorstander van een winterstop. Stel dat je pauze houdt van 15 december tot 15 januari, en op 16 januari begint de winter pas echt. Dan sta je daar met je winterstop ... Daarom: schaf die winterstop af en voeg de bekerwedstrijd in de vrijgekomen weekends in. Indien er dan een wedstrijd wordt afgelast tussen twee clubs die al uit de bekercompetitie liggen, kan die wedstrijd perfect herspeeld worden in een bekerweekend. Indien een wedstrijd wordt afgelast tussen twee clubs waarvan één of beiden nog in de bekercompetitie zitten, kan die uitzonderlijk midweeks ingehaald worden.

Je hebt volkomen gelijk dat onmogelijk kan worden ingeschat wanneer de winter klimatologisch begint. Maar om die dan gewoon af te schaffen? Het verleden leert dat onze JL uitpuilt van inhaalwedstrijden, om allerlei redenen. Om die dan allemaal midweeks af te werken, zie ik geen bereidheid bij onze clubs. Getuige de moord en brand die verscheidene onder hen vorig seizoen al riepen. Dàt zou de kleinere clubs, met hun meer beperkte kernen, net benadelen.

Overigens, ook vóór de invoering van heen- en terugwedstrijden in het beslissende stadium slaagden tweedeklassers er maar hoogst zelden in om de halve finale, laat staan de finale te bereiken. Gewoon omdat het niveau tussen eerste en tweede klasse te groot is geworden.

Heden ten dage zijn er zoveel nationale en internationale voetbalwedstrijden op TV dat Jan-met-de-pet-voor-de-buis geen zin meer heeft om voor de bekercompetitie naar het stadion te trekken. Niet het minst omdat de spelers van de grote clubs zelf nauwelijks nog te motiveren zijn voor deze competitie. En als de schatbewaarders van de eersteklassers na de bekerwedstrijden - al dan niet na inbraak ;) - hun centen tellen, is de rekening gauw gemaakt.
Ray Sing

Berichtdoor Ray Sing » 21 sep 2011, 10:30

Matteo schreef: Ik betwijfel dat een "gewone" competitiewedstrijd dezelfde emotionele opbouw zou teweegbrengen als een bekerfinale, maar bon.

Je kan voor of tegen de PO zijn maar niemand kan ontkennen dat die al superspannende wedstrijden hebben opgeleverd, en dat tegen de beste ploegen uit de afgelopen competitie. Een bijkomende Europese plaats kan de spankracht enkel verhogen.

Matteo schreef: het is toch de charme van een bekercompetitie dat een kleine club ver geraakt? Een bekercompetitie moet niet rechtvaardig zijn. Rechtvaardig, in de zin dat de beste club wint. Het is een knock-out-competitie waarin de vorm van de dag een belangrijke rol speelt. Dit in tegenstelling tot de reguliere competitie, waar een club een heel seizoen op niveau moet presteren. De enige rechtvaardigheid moet erin bestaan dat elke club evenveel kans heeft om te winnen.

Dat wàs inderdaad de charme van de bekercompetitie. Door de mogelijkheid om het thuisvoordeel af te kopen in het preliminaire stadium en de beknotting van de knock-out met heen- en terugwedstrijden nadien werd die charme uitgehold. Door ... de grote clubs, om zichzelf te beschermen. Je kan er nu voor pleiten om de klok terug te draaien maar dat zie ik diezelfde grote clubs niet doen. En wat gesleutel à la belge aan het huidige systeem zal de toeschouwers niet terug naar het stadion lokken voor een bekerwedstrijd.

Matteo schreef: Ik ben geen voorstander van een winterstop. Stel dat je pauze houdt van 15 december tot 15 januari, en op 16 januari begint de winter pas echt. Dan sta je daar met je winterstop ... Daarom: schaf die winterstop af en voeg de bekerwedstrijd in de vrijgekomen weekends in. Indien er dan een wedstrijd wordt afgelast tussen twee clubs die al uit de bekercompetitie liggen, kan die wedstrijd perfect herspeeld worden in een bekerweekend. Indien een wedstrijd wordt afgelast tussen twee clubs waarvan één of beiden nog in de bekercompetitie zitten, kan die uitzonderlijk midweeks ingehaald worden.

Je hebt volkomen gelijk dat onmogelijk kan worden ingeschat wanneer de winter klimatologisch begint. Maar om de winterstop dan gewoon af te schaffen? Het verleden leert dat onze JL uitpuilt van inhaalwedstrijden, om allerlei redenen. Om die dan allemaal midweeks af te werken, zie ik geen bereidheid bij onze clubs. Getuige de moord en brand die verscheidene onder hen vorig seizoen al riepen. Dàt zou de kleinere clubs, met hun meer beperkte kernen, net benadelen.

Overigens, ook vóór de invoering van heen- en terugwedstrijden in het beslissende stadium slaagden tweedeklassers er maar hoogst zelden in om de halve finale, laat staan de finale, te bereiken. Gewoon omdat het niveau tussen eerste en tweede klasse te groot is geworden.

Heden ten dage zijn er zoveel nationale en internationale voetbalwedstrijden op TV dat Jan-met-de-pet-voor-de-buis geen zin meer heeft om voor de bekercompetitie naar het stadion te trekken. Niet het minst omdat de spelers van de grote clubs zelf nauwelijks nog te motiveren zijn voor deze competitie. En als de schatbewaarders van de eersteklassers na de bekerwedstrijden - al dan niet na inbraak ;) - hun centen tellen, is de rekening gauw gemaakt.
Ray Sing

Berichtdoor Reggie » 21 sep 2011, 11:12

Ik ben een voorstander van de play-offs en de hervormingen die in de eerste klasse zijn doorgevoerd. De waarde van het Belgisch voetbal is - in mijn ogen - de laatste jaren enkel maar de hoogte in gegaan.

Voor de beker zou ik echter de omgekeerde weg inslaan. De laatste hervormingen van de beker (eersteklassers beschermen, heen- en terugmatchen, thuisvoordeel afkopen, ...) hebben er niet voor gezorgd dat meer eersteklassesupporters hier warm voor lopen - dus ik zou het over een andere boeg gooien. Geef de beker terug de charme van een old-skool competitie, met eersteklassers die er vroeg inkomen, alles afwerken in 1 match en per definitie geen thuisvoordeel krijgen. Bouw een beetje een retro-imago op rond de beker, goed inspelend op de groeiende afkeer van het moderne voetbal. Zo'n ploeg gelijk Deinze die nu de landskampioen op bezoek krijgt, dat is toch fantastisch. Alle afdelingen onder de eerste klasse hebben de laatste jaren de kloof met 1e alleen maar zien groeien: geef ze daarom een bekercompetitie die die kloof terug wat goedmaakt.

De hervormingen in 1e klasse waren nodig om het 'moderne' voetbal verder te laten ontwikkelen - maar bouw nu daarnaast een bekercompetitie die teruggrijpt naar voetbal als volkssport en de indruk geeft dat David ten allen tijde Goliath kan verslaan.
Reggie

Berichtdoor Earthbender » 21 sep 2011, 11:26

Men heeft nog altijd het idee op het volgende te doen.
België en Nederland zouden graag die niet zo aantrekkelijke bekercompetitie willen laten samenvoegen tot een Bel-Nl bekercompetitie.
De vraag zou alleen zijn de ticketverdeling naar Europa toe? De Hoogste Bel en Nl club krijgen hun plaats? Of de eerste en de tweede?
En dan zitten ze nog met het "probleem" van de lagere reeksen. Die willen er niet zomaar uitgegooid worden.

Met dit idee zijn ze toch al een tijd mee bezig en aan het bestuderen.
Earthbender

Berichtdoor Noza » 21 sep 2011, 16:37

Wat mij betreft, 1 nieuwe regel: "eersteklassers moeten minstens 9 jeugdspelers opstellen".
Noza

Berichtdoor Ray Sing » 22 sep 2011, 04:51

Earthbender schreef:België en Nederland zouden graag die niet zo aantrekkelijke bekercompetitie willen laten samenvoegen tot een Bel-Nl bekercompetitie.

An sich ben ik het idee van een BeNe-competitie -zowel voor reguliere competitie als beker- niet ongenegen, alleen vrees ik dat onze clubs de deur naar Europa dan nóg moeilijker zullen kunnen openen.
Ray Sing

Berichtdoor JohanB » 22 sep 2011, 06:01

Het idee om de bekercompetitie te hervormen is zeker niet slecht.
Zelf ben ik voorstander om de grote ploegen reeds een ronde eerder (1/32de) te laten deelnemen... en dat ze verplicht worden om in de 1/32 en 1/16 ronde met minstens 5 beloften-spelers aan te treden, 90 minuten lang...
Maw een belofte wisselen voor een speler uit de a-kern kan dan niet, daar ze continu met 5 beloften op het veld zouden moeten staan...
"The Drug Is Football" - Vanilla Muffins
JohanB

Berichtdoor Incognito » 22 sep 2011, 17:16

Noza schreef:Wat mij betreft, 1 nieuwe regel: "eersteklassers moeten minstens 9 jeugdspelers opstellen".

"eersteklasser mogen enkel 9 jeugdspelers opstellen"

Dat zou wat geven ;)
Incognito

Berichtdoor J Cohen » 01 okt 2011, 20:04

Ray Sing » 21 sep 2011, 08:15 schreef:
Matteo schreef:Nogal een vrij arrogante uitspraak. Zeker voor een supporter van een club die drie schitterende bekerfinales heeft afgewerkt, en zich er waarschijnlijk zelf enorm heeft geamuseerd.

Hoe arrogant en hautain kan je worden… Ik denk dat de mensen in Dessel zich ondanks de ongelukkige uitschakeling onlangs wel geamuseerd hebben. En ik denk dat ze in Deinze ook fier en blij waren dat de landskampioen op bezoek kwam. De kloof tussen de toplaag en de lagere regionen van ons vaderlands voetbal is gigantisch groot geworden. De kleintjes hebben alle moeite van de wereld om te overleven maar zijn en blijven de basis van de piramide. En dan wil jij met deze arrogante en egocentrische kijk op de zaken deze clubs die ene kleine kans om eens in het voetlicht te treden ook nog ontnemen. Ik zou je eens willen horen als de twintig rijkste clubs van Europa morgen even zeiden: “wij doeken de CL op, trekken ons terug uit de nationale competities en beginnen een eigen liga waarin we gespaard blijven van woensdagavonden met dwergen als KRC Genk op het menu”.

Neen, in de plaats van de zogezegd grote clubs nog wat te bevoordelen met als resultaat deze draak van een competitie zou men beter terug gaan naar de essentie van cupvoetbal. Geef de kleintje hun hoogdagen terug. Gun ze affiches tegen de groten en de hoop op een stunt. En wat de groten betreft, denk eens na hoe het komt dat bekerduels in quasi lege stadions afgewerkt worden. Hier moeten toch oplossingen voor zijn. Gratis voor abonnees? Wedstrijden in de weekends? Geen rechtstreekse tv-uitzending bij tegenvallende opkomst? Het zal wellicht een paar euro’s schelen, maar ik ben er van overtuigd dat een bekercompetitie met volle tribunes (al zitten de mensen er gratis) en beleving op termijn meer gaat opleveren.
J Cohen

Berichtdoor Ray Sing » 23 nov 2011, 06:38

Op de vergadering van de Pro League heeft Steven Martens, de secretaris-generaal van de voetbalbond, een voorstel gedaan om vanaf volgend seizoen het bekervoetbal drastisch te hervormen. De Cofidis Cup lijdt de laatste jaren aan een gebrek aan belangstelling van de topclubs en er zit steeds minder publiek op de tribunes. Om de bekercompetitie in een nieuw kleedje te steken inspireert Martens zich op zijn verleden als tenniscoach.

Zo zouden de clubs na enkele traditionele voorrondes vanaf pakweg de 1/16de finales worden ingedeeld in tennistabellen met reekshoofden. De reekshoofden zouden worden bepaald op basis van de bekerprestaties van de jongste drie jaar waardoor de topclubs niet meteen tegenover elkaar zouden komen. Het verrassingselement zou wel aanwezig blijven want vanaf de kwartfinales worden er geen heen- en terugmatchen meer gespeeld, maar wel één allesbeslissende wedstrijd op een neutraal terrein zoals de Heizel.

De clubs bestuderen het voorstel nu. De topclubs vinden het interessant, de kleinere clubs stellen zich om financiële redenen vragen bij het afschaffen van de heen- en terugwedstrijden en hebben twijfels bij de beschermde status van de topclubs. Zij gaan ervan uit dat de Grote Vijf quasi altijd reekshoofd zullen zijn.

HNB maakte een simulatie op basis van het plan-Martens en stelde vast dat RSCA en FCB door de grillige bekerprestaties van de jongste jaren pas tiende en elfde reekshoofd zouden zijn. AAG zou eerste reekshoofd zijn, net voor Cercle, KVM en ... Roeselare.
Ray Sing

Berichtdoor Martrim » 23 nov 2011, 09:32

Lol... Dus ge krijgt de eigen stadions al amper gevuld en wilt iets nieuws doen. Dus laten we maar verwachten dat het volk vanaf de kwartfinale zelfs niet meer in eigen stadion terecht kan. Boeren...
You should know I bleed blue, but I ain't a Crip though.

Xbox: StarCSR // PSN: Martrim // Last.fm: StarCSR
Martrim

Berichtdoor witte_nr1 » 23 nov 2011, 09:38

LOL, wat een idioten, na de PO nu dit. Binnenkort de scheidsrechters in zo'n stoeleke langs het plein en een groot net in het midden van het veld. Only in Belgium. En volk lokken door op de Heizel telkens gaan spelen. Drugs are bad, mmmkay?
witte_nr1

Mijn team: RC Genk

Berichtdoor RacingRobin » 23 nov 2011, 19:04

Steven martens...Terug u kot in!!!! Met uw schele tennis zever!
Sangue, sudore e lacrime...Forza Racing!!
RacingRobin

Berichtdoor Animale322 » 23 nov 2011, 19:30

witte_nr1 schreef op 23 nov 2011, 09:38:En volk lokken door op de Heizel telkens gaan spelen.

Zo maken ze ons het alleen maar makkelijker :D
Mentalità, l'amicizia e l'unità ... Andiamo Genk, sempre con te !
Animale322

Mijn team: KRC Genk, Juventus

Berichtdoor Brankolare » 20 dec 2011, 18:49

Ik ga er geen apart topic voor openen, dus zet ik het hier maar. Sporza staakt morgen al:

De staking van donderdag heeft ook gevolgen voor het VRT-aanbod, met name van woensdag 21u tot donderdag 19u. Daardoor zal het bekervoetbal (Lokeren-Gent) NIET live te bekijken zijn op Canvas en in de livestream. Sporza.be volgt de bekerwedstrijden wel in het Live Match Center.
Brankolare

Berichtdoor poolhaas » 21 dec 2011, 19:37

Dat Raes maar 5 jaar aan een stuk staakt, zijn we daar helemaal vanaf.
poolhaas

Mijn team: krc genk

Berichtdoor shakespare » 21 dec 2011, 21:21

poolhaas schreef op 21 dec 2011, 19:37:Dat Raes maar 5 jaar aan een stuk staakt, zijn we daar helemaal vanaf.

Of verbannen wordt samen met zijn kakelkip :lol:
shakespare

Berichtdoor poolhaas » 21 dec 2011, 23:25

Ik ben wel eens benieuwd wat de reacties zouden zijn moest pakwek Anderlecht tegen Brugge spelen. Nu hoort ge nergens iets (niet dat het mij kan schelen)
poolhaas

Mijn team: krc genk

Berichtdoor Ray Sing » 19 jan 2012, 07:37

Vier terugwedstrijden uit de kwartfinale lokten 17.000 sups naar het stadion. Dat is iets meer dan 4.000 per wedstrijd. Zelden wordt in de JPL voor zo weinig mensen gespeeld.

Het kan ook geen toeval meer zijn dat elk jaar zoveel topclubs voortijdig worden uitgeschakeld. Ook bij de topspelers lijkt de motivatie voor de beker niet bepaald groot te zijn. De topclubs willen het geld wel maar sportief lijken ze nauwelijks geïnteresseerd te zijn - op de finale na. Zo lieten verscheidene topclubs in de voorbije jaren B-teams opdraven in de kwalificatiewedstrijden.

De KBVB vindt alvast dat een herziening van de bekercompetitie noodzakelijk is. Vandaag vindt een nieuwe vergadering over de toekomst van ons bekervoetbal plaats. Steven Martens kwam met een gedurfd voorstel op de proppen. Hij wil een "tennistabel" met reekshoofden introduceren, zodat de sterkste bekerploegen van de afgelopen drie jaar elkaar zo lang mogelijk vermijden.
Ray Sing

Berichtdoor Matteo » 19 jan 2012, 08:47

Ray Sing schreef op 19 jan 2012, 07:37:Vier terugwedstrijden uit de kwartfinale lokten 17.000 sups naar het stadion. Dat is iets meer dan 4.000 per wedstrijd. Zelden wordt in de JPL voor zo weinig mensen gespeeld.

Het kan ook geen toeval meer zijn dat elk jaar zoveel topclubs voortijdig worden uitgeschakeld. Ook bij de topspelers lijkt de motivatie voor de beker niet bepaald groot te zijn. De topclubs willen het geld wel maar sportief lijken ze nauwelijks geïnteresseerd te zijn - op de finale na. Zo lieten verscheidene topclubs in de voorbije jaren B-teams opdraven in de kwalificatiewedstrijden.

De KBVB vindt alvast dat een herziening van de bekercompetitie noodzakelijk is. Vandaag vindt een nieuwe vergadering over de toekomst van ons bekervoetbal plaats. Steven Martens kwam met een gedurfd voorstel op de proppen. Hij wil een "tennistabel" met reekshoofden introduceren, zodat de sterkste bekerploegen van de afgelopen drie jaar elkaar zo lang mogelijk vermijden.

De oorzaak van het probleem lijkt me niet nationaal, maar het ligt hoger dan dat. Met de afschaffing van de Beker der Bekerwinnaars eind vorige eeuw valt er voor de grote clubs nog maar weinig te rapen in het bekerverhaal. De bekerwinnaars worden nu opgenomen in de Europa League, die op alle gebied mijlenver achter zijn grote broer Champions League hinkt.

Het is dan ook compleet normaal en ook logisch dat de grote clubs alles op de competitie zetten en er zo alles aan doen om in die Champions League te geraken. Wat in de grote landen trouwens nog eens veel makkelijker gemaakt wordt door maar liefst drie tot vier clubs toe te laten.

Een grondige revolutie op Europees niveau dient zich op. Gedaan om de grote clubs te beschermen. Het is manifest oneerlijk dat de vierde uit een groot land in de CL zit, terwijl de kampioen van een minder land tig voorrondes moet overleven om in de poules te geraken. Dit gaat meteen gepaard met een revaluatie van de Europa League, en zo zullen ook de nationale bekercompetities interessanter worden.
Matteo

Volgende

Keer terug naar Nationaal voetbal