Het is nu 20 mei 2012, 17:34

Lierse moet opnieuw gered worden...

Het wel en wee van het Belgisch voetbal
  • Auteur
    Bericht

Lierse moet opnieuw gered worden...

Berichtdoor rico » 12 nov 2011, 15:16

Lierse SK werd in 1997 voor de vierde keer landskampioen en twee jaar later won het de beker. Het volgende decennium was er een van kommer en kwel. De club dreigde financieel kopje onder te gaan en werd in 2007 gered door een Egyptische 'prins'. In zijn enthousiasme dreef Maged Samy Lierse echter opnieuw in de gevarenzone. Geel-zwart torst een negatief vermogen van 22 miljoen euro. Een omvorming van de vzw tot nv of cvba moet de schuld omzetten in kapitaal. Kortom, Lierse moet alweer gered worden.

Lierse SK is sinds 2007 in handen van de Wadi Degla Holding, een Egyptische investeringsgroep die zich bezighoudt met vastgoed, telecommunicatie en privé-sportclubs. Maged Samy nam de club over van Leo Theyskens. Hij hoefde waarschijnlijk niets te betalen, maar moest wel de schulden (zo'n 4 miljoen euro) overnemen.

De nieuwe CEO Jesse De Preter maakte de voorbije maanden een financiële doorlichting van de club en kwam tot onthutsende vaststellingen. 'We kampen al jaren met een structureel tekort. In het seizoen 2009-'10 waren we voor dertig procent afhankelijk van Wadi Degla. In de vorige jaargang was dat zelfs voor vijftig procent het geval en dit seizoen zal het niet anders zijn. Zo kan het niet verder.'

Besparingsplan

Goed ingelichte bronnen gewagen van een negatief vermogen van 22 miljoen euro voor de vzw Lierse. Een cijfer dat Jesse De Preter niet bevestigt, maar vooral niet ontkent. Daar tegenover staat dat Wadi Degla ook eigenaar is van de nv Lierse Sportstadion. Het Lisp en nog wat bouwgronden in de buurt zouden ongeveer 9 miljoen euro waard zijn. 'Bijna al onze schulden zijn aan Wadi Degla, dus aan onszelf', stelt De Preter.

De situatie is hoe dan ook ernstig. Begin deze week kwam de raad van bestuur van Wadi Degla in ons land samen. Die bestaat uit Maged Samy, zijn oudere broer Adel en Maged Helmy. Die laatste twee waren not amused met wat ze zagen. De voorzitter van Lierse werd door zijn collega's flink op de vingers getikt. Jesse De Preter legde hen een besparingsplan voor. Er zou sprake zijn van 4 miljoen euro besparingen en 5 miljoen euro nieuwe inkomsten. 'Die 5 miljoen nieuwe inkomsten, dat lijkt me te gek', aldus De Preter. 'De club heeft een omzet van 9 miljoen euro. Het zou waanzin zijn te denken dat we daar 5 miljoen euro aan kunnen toevoegen.'

Paniekaankopen

Lierse zal dus vooral moeten besparen: 4 miljoen euro moet weggestreept worden. 'Ik ga niet graag op cijfers in, maar je zit aardig in de buurt', aldus De Preter. Er moet de komende tijd vooral stevig gesnoeid worden in de spelersgroep. 'Na de promotie naar eerste klasse in 2010 werd de eigen spelersgroep overschat en de concurrentie onderschat', stelt De Preter vast. 'Met als gevolg dat in augustus 2010 en tijdens de daaropvolgende winterstop een groot aantal paniekaankopen gebeurde. Tot overmaat van ramp hadden we geen eigen scoutingsapparaat en moesten we afgaan op wat spelersmakelaars ons aanboden. Zo werd een enorme loonlast gecreëerd.'
rico

Mijn team: krc genk

Re: Lierse moet opnieuw gered worden...

Berichtdoor Roelracing » 12 nov 2011, 16:09

Waar zijn de veel belovende reacties van een paar jaar geleden.
-Wij gaan voor Champions League!
->http://sportmagazine.knack.be/sport/nieuws/voetbal/maged-samy-vanaf-eerste-seizoen-meedoen-voor-de-prijzen/article-1194723199008.htm
-We hebben wel 10 jongens van Lukaku-niveau.
->http://www.voetbalkrant.com/nl/nieuws/lees/2011-02-19/samy-wij-hebben-al-zeker-tien-lukakus
Successupporter = opportunist
There is only one Super RACING!!
Houd het simpel, leef met vlag(gen) en ... GENK!!!
Roelracing

Mijn team: KRC Genk

Berichtdoor kierewiet » 18 nov 2011, 19:10

Moet Lierse per se gered worden? Al die kunstmatige constructies zijn op lange termijn toch niet houdbaar, zeker niet gezien de huidige conjunctuur.
't Is stil, waar het nooit waait.
kierewiet

Berichtdoor Ice » 19 nov 2011, 02:22

kierewiet schreef op 18 nov 2011, 19:10:Moet Lierse per se gered worden? Al die kunstmatige constructies zijn op lange termijn toch niet houdbaar, zeker niet gezien de huidige conjunctuur.

En zeggen dat ze OOIT één van de beste jeugdopleidingen hadden van dit land...
Als supporter fret ge toch je pet op?

I'
WARNING!
My sense of humor may hurt your feelings.....
I suggest you get over it.
Ice

Berichtdoor Blink182 » 20 nov 2011, 20:28

Weg ermee, en pak Beerschot ook maar mee.
Our loyalty is forever !
Blink182

Mijn team: RSCA

De volgende gebruikers vinden dit bericht leuk:
Matteo

Berichtdoor Pegalicious » 21 nov 2011, 11:13

Ik vind vooral dat de financiële situatie tegenwoordig zo is dat een competitie met 16 ploegen al van het goede teveel is in zo'n klein landje als het onze. BENE-liga met 20 ploegen graag, zonder playoffs... Het experiment in het vrouwenvoetbal zal al veel duidelijk maken. Bij het handbal loopt het toch ook vrij goed had ik begrepen.
Pegalicious

Berichtdoor witte_nr1 » 21 nov 2011, 11:47

Blink182 schreef op 20 nov 2011, 20:28:Weg ermee, en pak Beerschot ook maar mee.

Neenee OHL.
witte_nr1

Mijn team: RC Genk

Gerre

Berichtdoor Martrim » 21 nov 2011, 12:03

En Ruytinckx met pek en veren vooraan.
You should know I bleed blue, but I ain't a Crip though.

Xbox: StarCSR // PSN: Martrim // Last.fm: StarCSR
Martrim

Berichtdoor witte_nr1 » 21 nov 2011, 12:10

Martrim schreef op 21 nov 2011, 12:03:En Ruytinckx met pek en veren vooraan.

Ruytinx ... mijn bloed kookt als ik terugdenk aan de uitmatch in prutsertown Leuven.
witte_nr1

Mijn team: RC Genk

Berichtdoor Chazychaz » 21 nov 2011, 12:25

OHL is vrij gezond en werkt grotendeels met Belgen, hoeft niet voor mij.
Never regret anything, because at some point in your life it was exactly what you wanted.
Chazychaz

Mijn team: KRC Genk, Juventus

Berichtdoor Martrim » 21 nov 2011, 12:30

OHL is vrij gezond en werkt grotendeels met een bende matennaaiende lullen. Weg ermee.

Martrim

Stoffel, witte_nr1

Ook Beerschot financieel in nauwe schoentjes

Berichtdoor Ray Sing » 23 nov 2011, 06:32

Blink182 schreef op 20 nov 2011, 20:28:Weg ermee, en pak Beerschot ook maar mee.

Ook die moeten worden gered... Wat een zootje. Wordt het niet eens hoog tijd dat de licentiecommissie van onze bond eindelijk doet waarvoor ze werd opgericht : clubs die financieel niet in orde zijn géén licentie verlenen.

Patrick Vanoppen, managing director van Beerschot, heeft zich gisteren in de kleedkamer bij zijn spelers verontschuldigd omdat hij de lonen van oktober niet kan betalen. Het geeft aan dat de financiële toestand van de Kielse club erg zorgwekkend is.

Clubs in financiële problemen doen er alles aan om de A-kernspelers zo lang mogelijk correct te blijven betalen. Want als die drie maanden niet betaald worden, kunnen ze bij het Uitvoerend Comité hun contract laten ontbinden en gratis naar een andere club vertrekken. Normaal moet de betaling gebeuren ten laatste de tiende van de volgende maand.

Beerschot zou minstens 2,5 miljoen euro nodig hebben om zijn tussentijdse licentie te halen. Wordt die niet gehaald, dan riskeert Beerschot een transferverbod in januari. De licentiecommissie neemt de dossiers van de eersteklassers komende weken onder de loep.

Vanoppen vroeg de spelers gisteren om begrip en verzekerde hen dat hij de problemen zal oplossen. 'Ik hoop tegen volgende week woensdag met een oplossing voor de dag te komen zodat jullie ineens het volle bedrag uitgekeerd krijgen', aldus Vanoppen tegen zijn spelerskern. Een mogelijke oplossing zou een verkoop van de gegeerde verdediger Gary Kagelmacher kunnen zijn. Of het aantrekken van nieuwe investeerders.

Eerder waren er al ex-spelers naar de spelersvakbond Sporta gestapt omdat ze nog geld te goed hebben. Ook jeugdtrainers en andere schuldeisers waren al langer niet betaald.

Leuvenaar Patrick Vanoppen nam de club in februari over van een groep rond Jos Verhaegen, maar het duurde enige tijd vooraleer hij het geld bij elkaar kreeg. De vastgoedmakelaar maakte zich altijd sterk dat hij de financiën van Beerschot in orde zou krijgen, maar momenteel staat het water hem aan de lippen.
Ray Sing

real G

Re: Ook Beerschot financieel in nauwe schoentjes

Berichtdoor Valentino » 23 nov 2011, 08:14

Ray Sing schreef op 23 nov 2011, 06:32:

Ook die moeten worden gered... Wat een zootje. Wordt het niet eens hoog tijd dat de licentiecommissie van onze bond eindelijk doet waarvoor ze werd opgericht : clubs die financieel niet in orde zijn géén licentie verlenen.

Patrick Vanoppen, managing director van Beerschot, heeft zich gisteren in de kleedkamer bij zijn spelers verontschuldigd omdat hij de lonen van oktober niet kan betalen. Het geeft aan dat de financiële toestand van de Kielse club erg zorgwekkend is.

Clubs in financiële problemen doen er alles aan om de A-kernspelers zo lang mogelijk correct te blijven betalen. Want als die drie maanden niet betaald worden, kunnen ze bij het Uitvoerend Comité hun contract laten ontbinden en gratis naar een andere club vertrekken. Normaal moet de betaling gebeuren ten laatste de tiende van de volgende maand.

Beerschot zou minstens 2,5 miljoen euro nodig hebben om zijn tussentijdse licentie te halen. Wordt die niet gehaald, dan riskeert Beerschot een transferverbod in januari. De licentiecommissie neemt de dossiers van de eersteklassers komende weken onder de loep.

Vanoppen vroeg de spelers gisteren om begrip en verzekerde hen dat hij de problemen zal oplossen. 'Ik hoop tegen volgende week woensdag met een oplossing voor de dag te komen zodat jullie ineens het volle bedrag uitgekeerd krijgen', aldus Vanoppen tegen zijn spelerskern. Een mogelijke oplossing zou een verkoop van de gegeerde verdediger Gary Kagelmacher kunnen zijn. Of het aantrekken van nieuwe investeerders.

Eerder waren er al ex-spelers naar de spelersvakbond Sporta gestapt omdat ze nog geld te goed hebben. Ook jeugdtrainers en andere schuldeisers waren al langer niet betaald.

Leuvenaar Patrick Vanoppen nam de club in februari over van een groep rond Jos Verhaegen, maar het duurde enige tijd vooraleer hij het geld bij elkaar kreeg. De vastgoedmakelaar maakte zich altijd sterk dat hij de financiën van Beerschot in orde zou krijgen, maar momenteel staat het water hem aan de lippen.

Als ik mij niet vergis is er ook nog een geschil tussen Glenn De Boeck en GBA....
Valentino

Berichtdoor Martrim » 23 nov 2011, 09:35

Betalingen tegenhouden en Kagelmacher binnenhalen dan!

Martrim

Animale322, real G

den Beirschot, oh den Beirschot....

Berichtdoor Ray Sing » 24 nov 2011, 07:04

Het ziet er echt niet goed uit voor het Antwerps voetbal. Den Aantwaarp vegeteert al jaren hopeloos in tweede klasse en den Beirschot is nagenoeg failliet.

Managing director Patrick Vanoppen is dezer dagen fulltime crisismanager bij Beerschot want zijn club zit in moeilijke papieren. Niet sportief, maar wel financieel. Het acute tekort wordt op 2,5 miljoen euro geschat, maar in realiteit zou dat zelfs oplopen. De voorbije maanden werden de spelerslonen soms met wat achterstal uitbetaald, maar nu moest Vanoppen aan zijn spelers meedelen dat hij hun geld voor oktober nog altijd niet kan betalen. Bovendien zitten er nog heel wat andere lijken in de Aantwaarpse kast.

Zo beslist Anderlecht 'eerstdaags' (zou in Brussel wel eens minder lang kunnen duren dan in Genk ;) ) over de vraag om uitstel van betaling van de transfersom voor Hernan Losada.

Ook omkaderend personeel, leveranciers en spelersmakelaars moeten nog geld van Beerschot of Vanoppen. Jean-Baptiste Claes, die investeerde in een aantal spelers, wacht nog op centen voor de transfer van Wanyama. In Voetbal Magazine dreigt manager Dimitri Seljuk ermee naar de rechter te stappen als Vanoppen hem geen 320.000 euro betaalt.

Bovendien eisen drie ex-spelers nog geld. Daniel Cruz stapte al naar de rechter. Verder gaat het om Mark De Man en Rocky Peeters. Het aantal schuldeisers is niet meer te tellen. 'Wij ontkennen niet dat er problemen zijn, maar die zijn tijdelijk en dateren vooral van vroeger', aldus Van Laeken. 'We zoeken druk naar oplossingen en engageren ons ervoor die te vinden, alleen gaat dat minder snel dan verwacht.'

Bij enkele schuldeisers valt te horen dat Vanoppen af en toe (kleine) schijven betaalt als ze klagen of dreigen met juridische stappen. Het laat vermoeden dat Vanoppen niet van slechte wil is, maar het water hem momenteel echt aan de lippen staat.

Eind deze maand of begin december krijgt Beerschot controle van de licentiecommissie. Slaagt de Kielse club niet, dan krijgt het in januari een transferverbod. Pas in februari of maart starten de echte licentiecontroles.

Vanoppen beweert dat hij tegen dan een oplossing zal vinden maar waar hebben we dat verhaal nog gehoord? :sop:
Ray Sing

real G

Berichtdoor Chazychaz » 24 nov 2011, 10:38

Dat viel toch al een beetje te voorspellen toen Vanoppen zelf nog op zoek moest naar genoeg geld voor de overname... Financiële doorlichting is blijkbaar op alle niveaus in België een fiasco :sop:
Never regret anything, because at some point in your life it was exactly what you wanted.
Chazychaz

Mijn team: KRC Genk, Juventus

Re: den Beirschot, oh den Beirschot....

Berichtdoor Malu » 24 nov 2011, 11:30

Ray Sing schreef op 24 nov 2011, 07:04:Zo beslist Anderlecht 'eerstdaags' (zou in Brussel wel eens minder lang kunnen duren dan in Genk ;) ) over de vraag om uitstel van betaling van de transfersom voor Hernan Losada.

Verklaar je nader met voorbeelden aub?
Malu

Keer terug naar Nationaal voetbal